beste route

• arjan

Startpunt Bangkok:

Mogelijkheid 1:

Vliegen naar Chiang Rai en dan naar Laos

Heeft iemand ervaring met de reisroute v.a. CHiang Rai naar Laos.

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat je v.a. Chiang Rai in CHang Kong bent.

Tevens ben ik benieuwd hoe de bootreis van Chiang Kong naar Luang Prabang is?

Mogelijkheid 2:

Per trein naar Nong Kai, via Vientiane naar Luang Prabang.

Aangezien we daarna naar t zuiden van Laos willen moeten we bij mogelijkheid 2 een heel stuk dubbel afleggen (route VIentiane - LP).

Ben benieuwd of iemand mij hierover kan adviseren.

Alvast bedankt!

• B

Mogelijkheid 1 lijkt me het beste. Ik heb afgelopen zomer hetzelfde gedaan, en ben daarna ook door naar het zuiden gegaan.

Vliegen naar chiang rai is een goed idee, voor een eurotje of 17/18 kan dat met air asia.

Ik heb van chiang rai een bus genomen naar chiang khong, gewoon een lokale bus, en die deed er ongeveer 2,5/3 uur over. In chiang Khong, neem je een tuk-tuk naar de plek waar een bootje gaat naar de overkant van de rivier, en je bent in huay xai (laos). Het schijnt mogelijk te zijn, om als je echt vroeg vertrekt uit chang rai, dan diezelfde dag nog op de 2-daagse slowboat te stappen naar luang prabang, met een overnachting in pak beng. Ik heb het wat rustiger aan gedaan en overnacht in huay xai.

De slowboat vaart een prachtige route, geweldig mooi om twee dagen over de mekong te varen. Maar eerlijk is eerlijk, na twee dagen heb je het ook wel een beetje gehad hoor.

Vanaf het mooie luang prabang kun je dan je route naar het zuiden vervolgen (vang vieng, vientiane, pakse, 4-thousand islands….)

Veel plezier

• anne

Hoi B;

Denk jij dat die slowboat ook te doen is met de kids? Lijkt me nl erg leuk. Wij zouden dan waarschijnlijk vanaf Luang Prabang komen naar HuayXai. Op zich zijn onze kinderen erg rustig en kunnen zich goed aanpassen. En natuurlijk… er zitten ook leesboeken in de rugzak en ze zullen de gameboys ook wel meenemen denk ik. Het alternatief is vliegen van LP naar Chiang Mai, maar dit lijkt me toch een ervaring.Hoe was Laos te bereizen in zomer, had je veel last van regen? En hoe waren de wegen in deze tijd ? Geen problemen met het traject Vientiane/Vieng Vang/Luang Prabang?

Groetjes Anne

• B

Hoi anne,

Hoe die slowboat te doen is met kinderen vind ik moeilijk in te schatten, ben zelf nog niet zo ver..Het is wel twee dagen van 's ochtends tot eind van de middag op een boot zitten, met vrij harde houten bankjes. Maar als je zegt dat ze vrij rustig zijn, en je neemt genoeg te doen mee, gaat het misschien wel.

Het reizen in de zomer vond ik goed te doen, we hebben eigenlijk maar heel weinig regen gehad, maar dat kan ook geluk zijn natuurlijk. De wegen waren iig goed begaanbaar, wel hebben wij een redelijk gangbare route gevolgd, van noord naar zuid loopt route13, en dat is op zich een prima weg. Elke zijweg is al een stuk minder, en vaak onverhard, en kan bij hevige regenval natuurlijk minder goed bereikbaar zijn. Maar op de route die jij noemt, zul je denk ik weinig last hebben van regen.

Ik zou iig toch over land reizen van luang prabang naar thailand. Is eigenlijk zonde om zo'n mooi stuk te vliegen.

• arjan

He hardstikke goed! bedankt voor je reactie!

Vriend van mij heeft vorig jaar in Pak Beng overnacht, was toen niet echt veel

accomodatie. Heb jij nog tips voor dit plaatsje of heb je op je trip naar Luang Prabang elders overnacht?

Groetjes Arjan

• B

Ik heb inderdaad in pak beng overnacht, ik weet alleen echt niet meer hoe het guesthouse heette. Maar er zijn redelijk wat guesthouses hoor, loop gewoon het plaatsje in, en links en rechts van de weg kom je er meerdere tegen. De prijs varieert volgens mij van 2 tot 5 dollar, hangt er een beetje vanaf wat je wilt.

Verder niet heel veel te doen in pak beng.

• steven

Wat je ook kunt doen is een vlucht nemen vanuit Bangkok naar Luang Prabang, en van daar uit over de weg afzakken richting Vientiane.

gr,

steven

• Esther

Beslist keuze 1. Hebben wij ook gedaan en wij vinden dat je zo het beste beeld van Noord Laos krijgt. Wij zijn echter niet met de boot naar Luang Prabang gegaan, maar via Luang nam Tha naar Luang Prabang gereist zodat we in het noorden nog wat afgelegen hill tribes konden bezoeken. Zeker de moeite waard.