zoet water

• dennis

hallo,

vanmorgen was ik bij de ggd om de nodige vaccinaties te halen.

nu wil ik geen onrust stoken, maar zij vertelden mij dat ik contact met zoet water moest vermijden, de rivieren met als belangrijkste de mekong vanwege besmetting met parasieten.

nu weet ik dat het meest gebruikte vervoer over water gaat en dat er in vang veng veel gedaan wordt aan tubing en grot expedities waar je ook stukken door het water gaat.

hoe gaan julie hier mee om, want eigenlijk kom ik dit soort berichten niet tegen op het forum.

groet, dennis.

• anne

Ik dacht altijd dat dat advies alleen van toepassing was als het om stilstaand water ging en niet om stromend water…

En er zijn inderdaad massa's mensen die in Vang Vieng gaan tuben, maar ik heb er nog nooit iets over gehoord!

• dennis

ze hadden het specifiek over de mekong rivier.

mischien bedoelen ze wel de aftakkingen die minder hard stromen.

• peter

ohjee je bent slachtoffer geworden van de ggd!! :-)

Waarschijnlijk bedoelen ze dat je niet moet gaan zwemmen met je mond open en al het water wat je in je mond krijgt gaat inslikken.

Het water in de Nam Song (het riviertje bij Vang Vieng) is heel helder. Natuurlijk is het mogelijk dat er bacterien etc. in zitten maar dat is ook in een gewoon zwembad het geval.

Ik heb verschillende keren in deze rivier gezwommen en geen enkele keer ziek geweest.

De GGD speelt heel erg op zeker als het om adviezen gaat. Mijn ervaring is dat met gezond verstand je een hoop narigheid kan voorkomen.

Ik heb heel veel bij kraampjes langs de weg gegeten, geen enkel probleem! Wel kijken hoe ze het klaarmaken en hoe druk het er is. Geen klanten dan blijven de producten lang liggen en dat is niet zo gezond.

Veel plezier en laat je verrassen door Laos!

• Hugo

Dennis,

Het gaat om besmetting met bilharzia, een parasiet die als gastheer een slak heeft. Ga maar eens googelen op bilharzia. Je mond dicht houden heeft geen zin, want de parasieten boren zich door je huid heen. Bilharzia komt voornamelijk in stilstaand water voor, maar helemaal zeker ben je nooit.

http://www.infectieziekten.info

Maar laat je niet weerhouden, Laos is schitterend en zeer relaxt.

Hugo

• Pascal Clarijs

Nou ik wil je wel waarschuwen voor de Mekong zeker in de moesson, wij hebben een reisgenoot ontmoet in Laos die die verradelijke rivier niet heeft overleefd, kijk er asjeblieft mee uit zeker in de buurt van watervallen.

Je hebt ook tal van lagunes die een stuk veiliger zijn dan de vele hardstromende rivieren en de watervallen zijn super het water is hier ook stromend dus daar kan je lekker in zwemmen.

Met vriendelijke groeten Pascal

• Pascal Clarijs

Moet wel ff vermelden dat het voor de rest een erg mooi land is met zeer vriendelijke mensen.

• anne

Wordt er wel aan tubing gedaan in Vieng Vang tijdens de moesson? Of is het water dan te wild/hoog?

En wat die lagunes betreft, zouden we dan wel in de Kuang Si watervallen (bij Luang Prabang) kunnen baden/zwemmen in die periode. Of heb je nog andere tips?

Natuurlijk zijn we voorzichtig, we reizen met 3 kinderen (9, 11 en 13) Ze hebben alle 3 wel meer zwemdiploma's als wij, maar uiteraard gebruiken wij ons gezonde verstand als het om veiligheid gaat.

Hoe is die bekende omgekomen, kon hij niet zwemmen of was het een dom ongeluk?

• B

Pascal, is die reisgenoot omgekomen bij de watervallen in het zuiden van laos, bij de eilandjes in de mekong, don det, en don kong? Ik was daar afgelopen zomer, op don det, toen er een canadese jongen is overleden. Volgens de locals gebeurt dat elk jaar wel een keer daar. Maar niemand met gezond verstand gaat zwemmen in die watervallen hoor, dat is ook niet wat die jongen gedaan heeft, hij is erover heen gaan klimmen, aan een touw dat er overheen hangt. Ook zeer onverstandig natuurlijk.

Maar goed, misschien om iedereen nog maar een keer te waarschuwen: Ga daar niet zwemmen!

De watervallen bij Luang Prabang kun je prima zwemmen, is heerlijk, helder en verfrissend water. Echt prachtig. Tuurlijk moet je uitkijken met kinderen, maar dat moet je in een zwembad ook.

Ook bij vang vieng, is zwemmen en tuben geen enkel probleem.

Stilstaand water moet je wel vermijden.

• steven

De adviezen gegeven door de GGD en het tropisch instituut antwerpen zijn idd altijd gestoeld op “zekerheid”. Niet dat je dergelijke adviezen zo maar uit de wind moet slaan of met een korreltje zout moet nemen, maar vaak jagen ze je hiermee onterecht de stuipen op het lijf!

Pas gewoon goed op jezelf, doe geen domme dingen, wees verstandig zonder daarin te overdrijven. Volgende doodeenvoudige regeltjes hebben mij de laatste jaren zowel in west-afrika als in azië gevrijwaard van ook maar 1 ziekte:

- drink nooit van reeds geopende flesjes

- spoel je handen met drinkwater voor je eten gaat

- eet wat je wil zolang, het maar lekker ruikt en goed gekookt en gebakken is (dus zo weinig mogelijk rauwkost!) - bij eetstalletjes kijk je even de kat uit de boom: zie of het eetstandje “in trek is”

- geen ijsklontjes of zo weinig mogelijk

- niet zwemmen in meren (stilstaand water)

- wees verstandig, doe geen domme dingen waarbij je op voorhand weet dat het slecht zou kunnen aflopen! -> Ga niet zwemmen aan een waterval waar je zo kunt zien dat er een ontzettend sterke stroming is! Spring niet van een rots van een waterval naar beneden zonder te weten dat het water diep genoeg is of er geen rotsen liggen in het water……….

Afgelopen jaren ben ik niet 1 keer ziek geweest, ga ik op vakantie in europa zit ik voor de helft op de wc-pot en heb ik altijd wel iet…. :-)

gr,

steven