De adviezen gegeven door de GGD en het tropisch instituut antwerpen zijn idd altijd gestoeld op “zekerheid”. Niet dat je dergelijke adviezen zo maar uit de wind moet slaan of met een korreltje zout moet nemen, maar vaak jagen ze je hiermee onterecht de stuipen op het lijf!
Pas gewoon goed op jezelf, doe geen domme dingen, wees verstandig zonder daarin te overdrijven. Volgende doodeenvoudige regeltjes hebben mij de laatste jaren zowel in west-afrika als in azië gevrijwaard van ook maar 1 ziekte:
- drink nooit van reeds geopende flesjes
- spoel je handen met drinkwater voor je eten gaat
- eet wat je wil zolang, het maar lekker ruikt en goed gekookt en gebakken is (dus zo weinig mogelijk rauwkost!) - bij eetstalletjes kijk je even de kat uit de boom: zie of het eetstandje “in trek is”
- geen ijsklontjes of zo weinig mogelijk
- niet zwemmen in meren (stilstaand water)
- wees verstandig, doe geen domme dingen waarbij je op voorhand weet dat het slecht zou kunnen aflopen! -> Ga niet zwemmen aan een waterval waar je zo kunt zien dat er een ontzettend sterke stroming is! Spring niet van een rots van een waterval naar beneden zonder te weten dat het water diep genoeg is of er geen rotsen liggen in het water……….
Afgelopen jaren ben ik niet 1 keer ziek geweest, ga ik op vakantie in europa zit ik voor de helft op de wc-pot en heb ik altijd wel iet…. :-)
gr,
steven