bergschoenen of Teva slippers

• Mirian

Hoi,

Wij vetrekken woensdag naar Laos en Cambodja voor 1 maand. Wij willen in elk geval een driedaagse trekking rond Kuang Nam Tha doen, maar zoeken nog naar het best passende scoeisel.

Wie kan ons adviseren over de schonene? Volstaan Teva slippers evt met een paar sportschoenen of moeten wij onze bergschoenen meenemen? De trekking zal niet over hoge bergtoppen gaan…

grtjs,

Mirian

• Koen

Sandalen zijn niet aan te raden. Indien het regent kan het natuurlijk glad en modderig worden. Maar vooral: bloedzuigers (leeches) kunnen dan tevoorschijn komen. En dan is het prettiger als je voeten beschermd zijn, alhoewel ze dan nog door je sokken en de veters van je schoenen heen kunnen kruipen…

Met sport- of bergschoenen zijn je voeten ook direct beter beschermd tegen de scherpe rotsen.

• Martine

Vriendlief was blij met z'n gympen en ik met m'n berg/wandelschoenen.

Maar ik was minder blij met de ruimte die ze innamen en het gewicht in m'n backpack. Dusssuuuhh… volgende keer neem ik ook gympen mee.

En jezelf goed nakijken na trekkings, heb ook een bloedzuiger gehad. Maar zijn die zo fout? t Was alleen een glibberige griebel.

• daan

Hoi,

Bergschoenen zijn niet nodig. Wel is het handig om een paar stevige sport schoenen (hardloopschoenen) met een grof proviel mee te nemen. Dus niet een paar slappe gympen. Het is wel handig om tijdens die trekking een paar slippers mee te nemen voor als je door het water gaat zodat je je schoenen droog kan houden.

groeten,

Daan

• S

Ivm bloedzuigers: broekspijpen in je sokken, koop een zakje tabak, maak wat tabak nat in een bakje water en wrijf met het tabak dit “tabakwater” over je sokken en omgeving (rand schoenen, broek etc) -> geen last van bloedzuigers.

• anne

Heb je hier zelf ook echt ervaring mee opgedaan en werkt het echt zo goed? Dan neem ik zeker een pakje “sjek”mee! Wij kunnen alleen en juli/aug gaan en dat is dan moesson tijd. Het is toch niet zo dat het dan de hele dag regent toch? Want we willen wel enkele flinke wandeltochten gaan maken en zullen dan de nodige bloedzuigers tegenkomen. Kan je die makkelijk verwijderen en hoe, want ik heb er nog nooit 1 gezien in het “echt”. (tot voorheen altijd in de droge tijd gereisd)

Heeft iemand nog andere tips met betrekking tot enge beestjes….?

• daan

Je kan bloedzuigers gewoon van je been (of waar die ook zit) af trekken.

Het wondje dat ontstaat door bloedzuigers moet je niet afspoelen met water anders blijft het bloeden maar je moet het gewoon op laten drogen. Je kan het het beste vergelijken met een wondje dat ontstaat bij het scheren dat blijft bloeden.

Mocht je de bloedzuiger niet meer los kunnen trekken kan je hem er ook altijd afbranden met een sigater. Maar en bloedzuiger klink veel enger dan dat het is hoor.

Veel plezier,

Daan

• S

Met die shag is eigen ervaring. Tip van onze gids tijdens een jungle-tocht in Maleisie. Werkt prima. De betekenis van “regenseizoen” verschilt van plek tot plek en binnen zo'n regenseizoen zijn vaak ook weer heftigere en minder heftigere periodes. Wij waren in regenseizoen in Thailand en dat betekende eigenlijk vooral dat er iedere dag rond een uur of vier / vijf een stevige bui viel. De rest van de dag nergens last van, alhoewel het wel wat benauwder is dan wanneer het geen regenseizoen is.

• wimpie

Afgelopen jaar heb ik ze ook voor het eerst meegemaakt. Ze zijn vooral lastig omdat zo zich zowel uit bomen op je laten vallen als via je schoenen en pijpen naar boven klimmen. Dus lange mouwen aan en een lange broek!! Wanneer je je sokken over je broek doet, kunnen ze niet naar binnen kruipen maar let op: ze kunnen door je sokken heenbijten! Wij hebben vorig jaar in Thailand soort katoenen zakken gekocht die je over je sokken in je schoenen aandoet. Je maakt ze net iets onder je knie vast en daar kunnen ze niet doorheen bijten. Een andere tip: bloedzuigers houden niet van ‘Deet’ of ander anti-muggen spul…..! Goed insmeren dus en dan heb je wellicht minder last van ze!

• yasmin

Slippers zijn inderdaad handig voor ‘erbij’. Wij hebben afgelopen jaar een trekking van 3 dagen gedana in Thailand en na 17 kilometer wandelen per dag, is het lekker om 's avonds even iets anders aan te kunnen doen. Het wandelen zelf kun je beter niet op slippers doen!