Fototanks, mp3-spelers, draagbare harde schijven… allemaal opties, maar de eerste lijkt me vrij prijzig voor zijn specifieke doel. Draagbare harde schijven heb ik al twee keer een slechte ervaring mee gehad. Ze zijn erg gevoelig en snel kapot (maar wellicht is de techniek afgelopen jaren verbeterd?). Foto's verzenden naar gmail is tijdrovend, vooral met de tergend trage internetverbindingen in Zuid-Oost Azie. Zeker een afrader!
Ik heb altijd een netbook mee op reis, dat is een mini-laptop van circa 1,5 kilo. Die kosten tegenwoordig niets meer, voor iets meer dan 200 euro heb je eentje met 160 GB aan opslagruimte. Tevens kun je er op reis mee e-mailen, skypen, je zaken mee regelen, video bewerken, een spelletje spelen etc. Ze zijn robuust, compact, multifunctioneel en zonder netstroom kun je er zo'n zes uur mee. In internetcafés hoef je niet op een vreemde computer vol met virussen te werken, maar doe je een netwerkkabel in je netbook. Met een netbook kun je alleen geen dvd's kijken, maar op reis is dat geen verkeerde concessie. Daarnaast heb ik altijd een paar usb-sticks bij me, waar ik mijn belangrijkste dingen opzet, zoals foto's, mocht m'n netbook het ooit begeven. Netbook + usb-sticks = relatief goedkoop, robuust, handzaam, praktisch, multi-functioneel.