foto's opslaan digitale camera

• mirian

Hoi,

Wie heeft goede tips met het opslaan van digitale foto's als backup? WE hebben nu een memory card van 1GB, maar we verwachten dat dit nog niet voldoende is. Heeft iemand ervaringen met het versturen van foto's naar een gmail account? Volgens mij moet je dan eerste lokaal ergens de software installren voordat je de foto's op de account kunt plaatsen.

Klopt dat?

Bedankt.

Mirian

• Kees

Veel intetrnet cafe's hebben de mogelijkheid om CD's voor je te branden. Dan heb je een extra kopie voor het geval je de camera met de memorycard kwijt raakt.

• andre

Hoi Mirian,

Zijn net 4 weken terug van een rondje Laos, Cambodja en Thailand. Had vooraf hetzelfde probleem: camera 6.1 megapixels. Natuurlijk kan je in de grotere steden je foto's op cd branden. Maar dat moet maar uitkomen met je geheugen en het kost je toch weer tijd om dit soort zaken te regelen.

Ik heb het als volgt opgelost: aanschaf van een zogenaamde fototank, een opslagmedium met vaste harde schijf. In mijn geval een Vosonic Xs-drive 6230 met 80 Gb harddisk. Daar kunnen alle geheugenkaarten in, maar ook video en mp3's of andere data (zie site www.vosonic.com voor meer informatie).

Op ebay-duitsland angeschaft voor 299 euro. Heeft echt perfect gewerkt, in zo,n half minuutje slikt die 1Gb weg, a peace of cake!

Uiteraard zijn er meerdere fototanks op de markt, die aan je wensen kunnen voldoen.

Suc6

Andre

• B

Foto's branden kan ook in laos op veel plaatsen, in ieder geval op voldoende plaatsen zodat je met een geheugenkaart van 1GB de tussentijd wel kan overbruggen. Computers met windows XP hebben sowieso niet de sofware van jou camera nodig, maar veel internet cafe's hebben ook gewoon zo'n apparaatje waar je je geheugenkaart gewoon insteekt, nog makkelijker.

Ik zou altijd meerdere keren een CD branden, stel dat je camera gestolen wordt (komt trouwens niet veel voor in laos hoor) of zoekraakt, ben je al je foto's kwijt, dat is wel het laatste wat je wilt toch!

Veel plezier

• Heidi

Een vriend van mij heeft een draagbare harde schijf vertelde hij laatst. Klein formaat, perfect om mee te reizen. Hmmm.. nou werkt hij in de media, dus hij heeft dat vooral voor zijn werk nodig. Geen idee of zoiets betaalbaar is, maar misschien iets om eens uit te zoeken?

• andre

Een fototank dus………………………

• mack

Ook op sommige MP3 spelers kun je foto's opslaan. Heb je ook nog eens je favoriete muziek bij je.

• toyje

je kan de foto's via gmail gelijk versturen.je kan ze ook eerst wat kleiner maken met het programma fotosizer v1.27.0.470

Afz Kaleklets

• Jaap Goes

Een probleem bij het opslaan en terugvinden van foto's

Ik lees allerlei tips over dat het nog mooier, enz. kan.

Maar nergens lees je HOE het moet.

Is iedereen dan zo slim dattie meteen begrijpt hoe die @#$%^-programma's werken?

Hoe herken je die 100-den foto's als ze niet genummerd en zonder afbeelding als vierkantjes op je scherm staan?

Waar is dat supersimpele programma dat niet en redigeert, en verbetert en verkleurt en nog koffie zet ook, maar dat simpel opslaat en weer terugvindt?

Ik geloof niet dat iedereen al die ingewikkelde commando's van die zogenaamd handige programma's zomaar begrijpt en onthoudt.

Jaap Goes

• Johan

Fototanks, mp3-spelers, draagbare harde schijven… allemaal opties, maar de eerste lijkt me vrij prijzig voor zijn specifieke doel. Draagbare harde schijven heb ik al twee keer een slechte ervaring mee gehad. Ze zijn erg gevoelig en snel kapot (maar wellicht is de techniek afgelopen jaren verbeterd?). Foto's verzenden naar gmail is tijdrovend, vooral met de tergend trage internetverbindingen in Zuid-Oost Azie. Zeker een afrader!

Ik heb altijd een netbook mee op reis, dat is een mini-laptop van circa 1,5 kilo. Die kosten tegenwoordig niets meer, voor iets meer dan 200 euro heb je eentje met 160 GB aan opslagruimte. Tevens kun je er op reis mee e-mailen, skypen, je zaken mee regelen, video bewerken, een spelletje spelen etc. Ze zijn robuust, compact, multifunctioneel en zonder netstroom kun je er zo'n zes uur mee. In internetcafés hoef je niet op een vreemde computer vol met virussen te werken, maar doe je een netwerkkabel in je netbook. Met een netbook kun je alleen geen dvd's kijken, maar op reis is dat geen verkeerde concessie. Daarnaast heb ik altijd een paar usb-sticks bij me, waar ik mijn belangrijkste dingen opzet, zoals foto's, mocht m'n netbook het ooit begeven. Netbook + usb-sticks = relatief goedkoop, robuust, handzaam, praktisch, multi-functioneel.