taalbarrière?

• Esther

Kunnen jullie mij meer vertellen over de communicatie in Laos. Ik heb al well wat standaardzinnen geleerd, want ik weet uit ervaring dat mensen het altijd prettig vinden als je moeite doet om de taal te spreken. Maar voor de echt communicatie moet ik het toch (in Laos) denk ik van mijn Engels en Frans hebben, en natuurlijk van da handen en de voeten. Wat zijn jullie ervaringen, kom je een beetje weg met Engels en Frans?

Ohja, weten jullie ook nog een fijn ghuesthouse of hotel in Luang nam Tha (behalve dan the baotlanding) ?

• Koen

Zelf ben ik in Laos in Vientianne, Vang Vieng, Luang Prabang, Nong Khiaw, Luang Nam Tha en Hauy Xai geweest en in geen van deze plaatsen heb ik problemen met de (Engelse) taal ondervonden. Wellicht als je van deze route, die toch nog redelijk toeristisch is, afwijkt het iets moeilijker wordt. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het echt problemen oplevert. Soms zul je er zelfs versteld van staan hoe goed sommige kinderen Engels kunnen spreken. Van de oudere generaties spreken sommige Laotianen nog een beetje Frans.

Zoals jezelf al aangeeft wordt het inderdaad gewaardeerd om enkele woorden (zoals bv. “hallo” en “bedankt”) te leren.

• Loes

Ik ben wel van de toeristische route afgewezen, en ik heb me met engels, frans en een mondje lao kunnen redden. En natuurlijk handen en voeten. Er zijn veel kids die engels spreken, ouderen die frans spreken, en kunnen ze dat niet dan is gebarentaal universeel. Je zult het vanzelf zien!

Groetjes Loes

http://loesinazie.punt.nl