nog een keer bth/$

• dennis bellekom

ben er nog steeds niet uit,

1) kun je overal in laos thai batten omwisselen voor kippen?

2) kun je overal in laos betalen met thai bath?

3) met wat, en waarom kun je het beste mee betalen in laos?

4) waarom zou ik in ned. dollars wisselen met kosten, en die weer in laos wisselen in kippen wederom met kosten.

het lijkt mij vele malen makkelijker om in thailand thaise batten te pinnen, en te betalen in laos met batten, en waar dat niet kan die dan te wisselen in kippen.

tevens lijkt het mij ook dat je euros ook kan wisselen in laos.

5) wat is het grote voordeel van het meenemen van amerikaanse dollars?

hoop op veel reacties dat het voor mij, maar ook voor anderen goed duidelijk wordt.

groetjes, dennis.

• Cees

Hallo Dennis

Het barst in Laos van de wisselkantoortjes. Omwisselen batten in kippen geen enkel probleem. Er zijn daar net zoveel wisselkantoortjes als hier patatkramen.

Je kunt uiteraard ook usd en euro omwisselen in kippen.

Je kunt in Laos overal met batten betalen. Handig is dat echter niet. Want dan moet er ook overal over de koers onderhandeld worden. Of ze nemen het niet zo nauw met de koers en dan moet je zelf constant rekenen met als gevolg allerlei onaangename discussies. Daar daar ga je toch niet voor naar Laos :-).

Bijna altijd staan in Laos prijzen in kippen aangegeven. Eerlijk gezegd heb ik niet 1 keer gezien dat naast de kippenprijs een bat of usd prijs stond.

In Cambodja zie je praktisch overal usd naast de riel staan. Dat is dus een stuk simpeler. Daar wordt ook onderhandeld in usd. Ook dat heb ik in Laos niet mogen beleven.

Ga dus even calculeren wat je denkt kwijt te zijn in Laos, pin de batten in Thailand en wissel als het nodig is de batten om in kippen.

En neem wat contant geld mee in euro. En wat usd voor luchthavenbelasting.

In Nederland kun je ook op veel plekken met usd betalen. Maar doe morgen zelf die test eens :-)

• dennis bellekom

wat is dan gunstiger;

in thailand bath pinnen en omwisselen voor kippen, of euros meenemen en die omwisselen voor kippen, of gaat dat wat moeilijker?

kan de luchthavenbelasting aleen maar betaald worden met usd?

mvg dennis.b.

• Cees

Ik denk dat euro > kip goedkoper is. Je wisselt dan maar 1x.

Pin je dan ga je van euro naar bath en in Laos van bath naar kip.

Je moet euro dan contant meenemen.

Euro wisselen is geen enkel probleem. De koers van de euro staat evenals usd en bath en andere valuta gewoon op de koerslijst.

Ik denk dat je weet dat je buiten Laos niets aan kippen hebt.

Luchthavenbelasting kan alleen in usd betaald worden. Ik geef toe, dat dit raar is. Misschien dat een kenner daar nog iets over kan zeggen………Zelfs in Europa staat t in usd. Tis niet anders. Maar je hebt dus wel wat usd nodig. Ik houd er altijd 30 achter.

• Cees

even nog over de luchthavenbelasting: die usd 30 is de man :-)

• Esther

Handige informatie. Ik was van plan om hier dollars te halen en die te wisselen, maar als euro's ook overal geaccepteerd worden dan is dat natuurlijk makkelijker.

Die luchthavenbelasting, geld dat alleen voor Bangkok, of ook voor vluchten naar bijv. Chiang Rai en van Ubon Ratchatani naar Bangkok?

• Cees

Hallo Esther

Ik praat hier alleen maar over de intercontinentale vlucht. Dus bv van Bangkok naar Amsterdam. Meestal betaal je usd 25 die je zelf op de luchthaven moet betalen.

Voor binnenlandse vluchten of een vlucht van Thailand naar Laos reken je af met de aankoop van de ticket.

Net als Amsterdam - Londen. De ticketprijs valt nog wel mee maar wat er allemaal aan belastingen bijkomt…..:-(

• Anne

Toen wij vorig jaar terug vlogen vanuit Thailand naar Europa was de vetrekbelasting alleen maar in baht te betalen (500 baht per persoon) en ik heb toen geen bedragen in dollars aangegeven zien staan. In thailand kan je er van uit gaan dat je dit dus wel gewoon in baht kan( moet) betalen. In Laos begrijp ik dus dat je dast echt in dollars moet betalen. En dat visum dat is zeker ook alleen verkrijgbaar in US dollar. Of ook te verkrijgen in thai baht of euro?

Wie weet hier meer van?

• Kees

De reden dat de luchthavenbelasting in US$ betaald moet worden is dat de overheid daar graag harde buitenlandse valuta wil hebben. Dit is nodig voor de import van goederen die eveneens in US$ moeten worden betaald.

• edwin

hallo,

visum bij de grens voor 30 dollar of 1500 bath dus zorg dat je dollars hebt dat is veel goedkoper ( op dit moment dan)

gr