Malarone tabletten

• Ralf

Hoi,

Vanochtend bij de GGD geweest voor de gebruikelijk prikjes. Toch nog even gewacht met de bestelling van de malaria tabletten. Vraag is of je bij voorkeur op het vliegveld van Bankkok ook malaria tablettenkut kopen en wat ditr daar kost?

Heeft iemand ervaring met het kopen van malaria tabletten op het vliegveld van Bankkok?

alvast bedankt voor het meedenken.

grtjs,

Ralf

• gerard

Niet op het vliegveld. Maar in de stad zijn heel veel apotheken (ook op khao san road) waar je ze voor 0,60 eur per stuk kunt kopen.

• Kees

Hoelang vooraf moet je deze slikken?

• ralf

Hoi Gerard,

Bedankt voor de goede tip, maar wij vliegen direct door richting Chang Rai, kun je daar ook malaria tabletten (Malarone) kopen, en zijn ze daar ook bekend onder dezelfde naam? Weet iemand ook nog toevallig waar in Chang Rai je tabletten tegen Malaria kunt kopen? Onze voorkeur gaat uit naar Malarone.

alvast erg bedankt

• Kees

Moet je die dingen dan niet 4 weken van te voren slikken? Of was dat alleen bij Lariam zo? (Want dan is het natuurlijk niet praktisch om ze ter plaatse te kopen)

• Petra

Kees, Malarone moet je 1 dag voordat je een malariagebied betreedt, gaan slikken, en 7 dagen na het verlaten van het gebied.

Het handigste lijkt me dat je de stofnaam noteert, misschien is de naam Malarone niet gebruikelijk in Azië. Het bevat 250 milligram atovaquon en 100 milligram proguanilhydrochloride.

Petra

www.langevakantie.nl

• B

Voor zover ik weet is malarone nog niet verkrijgbaar in azie. Lariam wel, kun je zo in bangkok kopen, en ongetwijfeld ook in een apotheek in chiang rai. Maar lariam moet je inderdaad drie week van te voren, 1 pil per week, mee beginnen. Dus als je gelijk laos ingaat heb je er niet zo veel aan om het daar pas te kopen.

Ik kan het fout hebben hoor, is er iemand die weleens malarone heeft gekocht in thailand? Want volgens mij kun je er dus alleen lariam kopen.

• gerard

Lariam moet jer van tevoren slikken als je dit middel nog niet eerder geslikt hebt. Dit vanwege eventuele bijverschijnselen. Geen bijverschijnselen? Dan de volgende keer bij vertrek gaan slikken en tot 3 weken na thuiskomst.

Ons is aangeraden (ivm verblijf van 6 maanden) niets te slikken. Mocht je malaria krijgen dan kun je lariam alsnog gaan slikken maar dan een heftige kuur. Resultaat hetzelfde volgens GGD.

• sonja

Hai,

ik kom net bij de ggd vandaan (vanochtend) en me uitgebreid laten inlichten over malaria in Laos. Ik ga daar zelf een maand naar toe en dan wordt malarone erg duur, zo'n 115 euro ongeveer. Volgens deze ggd (amsterdam) is malarone wel in Bangkok verkrijgbaar op slechts enkele plaatsen, maar is de prijs hetzelfde aangezien er nog patent op dit product zit.

Als je voor langere tijd in malaria gebied blijft, zeg 6 maanden, dan adviseerde zij om niks te slikken en bij verschijnselen zo snel mogelijk naar Thailand te gaan en daar vast te laten stellen welke vorm van malaria je hebt. Dus niet meteen een shot lariam gebruiken. Maar daar moet je wel snel bij zijn, want als het malaria tropica is en je bent er niet binnen 3 a 4 dagen bij heb je een probleem.

Aangezien ik een maand ga heb ik toch besloten om lariam te gaan proberen in NL en kijken hoe het bevalt. Werkt het goed dan ben je veel voordeliger uit (40 euro ongeveer).

succes ermee.

Groetjes Sonja

• Anne

Hoi Sonja,

Mag ik je vragen wat het vaccinatie advies van de GGD voor Laos was? Ik dacht zelf dat je alleen DTP, en Hepatitis A nodig had, klopt dat?

Ben benieuwd hoe de Lariam je gaat bevallen. Ik denk dat heel veel mensen het zonder problemen gebruiken, en dat de enkeling die er minder goed op reageerd veel te overdreven in de volksmond de ronde doet. Maar begrijp ik je goed dat Malarone toch 1e keus malariapreventie is wat betreft de GGD?

Ik ga pas over een tijdje maar bereid me vast voor oa . via dit prikbord.

Veel plezier straks in Laos!

groetjes Anne