visum ontlopen?

• Tianne

Ik wil in november vanuit Vietnam over land (met trein of bus) via Laos naar Thailand reizen. Ik verblijf hooguit 2 of 3 weken in Laos, in theorie zou ik daarvoor geen visum nodig hebben (verblijf korter dan 30 dgn.). Hoe kan ik aan de grens aantonen dat ik inderdaad tijdig alweer het land verlaat, zodat ik geen visum nodig heb?

Kan ik bv. vantevoren al treinkaartjes regelen waarmee ik laat zien dat ik via de grens Vietnam/Laos het land binnenkom en via de grens Laos/Thailand het land weer verlaat?

• B

Je hebt wel een visum nodig, ook al verblijf je korter dan 30 dagen. Ik denk dat jij twee dingen door elkaar haalt:

Namelijk, als je korter dan 15 dagen blijft hoef je je visum niet van te voren te regelen, maar kun je aan de grens (niet alle grenzen overigens) je VISUM krijgen. Je hebt dus nog steeds een visum nodig, en zult daar ook voor moeten betalen en een pasfoto inleveren.

Wil je langer dan 15 dagen in laos blijven, heb je uiteraard ook een visum nodig. Het verschil is dat je dit visum dan van te voren zult moeten regelen. Je krijgt dan een 30-dagen visum. Een 30-dagen visum is dus niet verkrijgbaar aan de grens.

Kortom, hoe het je het wend of keert: je hebt een visum nodig. En het enige verschil is dat afhankelijk van het aantal dagen dat je blijft dit visum wel of niet verkrijgbaar is aan de grens.

Je geeft aan 2 of 3 weken in laos te blijven. Twee weken, 14 dagen dan kun je je visum aan de grens krijgen (al weet ik niks over de vietnameze grensen, hier kunnen vietnam ganger je misschien helpen).

Drie weken, 21 dagen, betekent dat je je visum niet eens aan de grens kan krijgen maar het toch van te voren moet regelen, in bijvoorbeeld bangkok.

Hoop dat het duidelijk is,

Veel plezier

• Sanny

Je kunt ook het visum van 2 weken aan de grens kopen en het dan in Vientiane verlengen voor het aantal dagen dat je meer blijft!

• S

Ja, maar dat kost je wel een hoop tijd en gedoe. We lieten onze paspoorten achter voor de verlenging van het visum en toen we terugkwamen konden ze ons paspoort niet vinden. Dat heeft heel wat gezweet en zenuwen opgeleverd, tot de paspoorten uiteindelijk boven water kwamen. Het kan dus wel, maar als je bij voorbaat al weet dat je langer wil blijven, dan adviseer ik om visum gewoon op tijd te regelen. In Bangkok kan dat heel makkelijk, in Hanoi en Saigon vast ook.