visum laos

• dennis bellekom

kan iemand mij vertellen als ik een visum voor laos en cambodja aanschaf in bangkok, of dat dan datum gebonden is.

b.v. als ik op het laatste moment besluit langer in thailand of laos te verblijven.

kan je een visum aanschaffen waarmee je een paar dagen speling hebt?

groet, dennis.

• Kees

Ja. Ik dacht dat de termijn 90 dagen is voor Laos. Voor Cambodja weet ik de termijn niet. Een visum vooraf is echter alleen nodig als je langer dan 15 dagen in Laos verblijft of langer dan 30 dagen in Cambodja.

• dennis bellekom

aangezien ik in het begin 4 dagen in bangkok zit heb ik tijd genoeg om mij visa aldaar te regelen, kost mischien iets meer (zal trouwens ook wel meevallen voor ons westerlingen) maar dan heb je minder rompslomp aan de grens.

dit soort zaken heb ik toch liever vooraf geregeld.

dus als ik het goed begrijp, de planning staat b.v. dat ik 6 januari de grens wil oversteken naar laos, maar ik besluit op het laatste moment nog 3 dagen in chiang rai te vertoeven, dus dan wordt het 9 januari, terwijl ik al in het bezit ben van een visum.

dit is dan geen probleem?

groe, dennis

• Kees

De rompslomp aan de grens is echt niet minder of je nu wel of geen visum hebt… Als je het maximum aantal dagen (Laos 15, Cambodja 30) niet zal overschrijden zou ik echt niet vooraf een visum gaan halen. Hier ben je dagen mee bezig, en dat lijkt me zonde van de tijd. Het is bovendien een heel gedoe…

Als je een visum hebt dan is dit visum een bepaalde periode geldig. Je kan dus probleemloos een paar dagen langer blijven en pas later de grens over gaan. Pas bij het binnenkomen gaat de duur van het visum in.

• B

Visum gaat inderdaad pas in op het moment dat je een land binnengaat dus dat zal geen probleem zijn.

Maar van te voren regelen in bangkok kost je echt geen dagen kees. Je levert je paspoort in (hoe verder van khao san, hoe goedkoper het wordt). De volgende dag haal je 'm weer op, en heb je je visum. En je betaalt er nauwelijks meer voor dan aan de grens. Dus als je toch van plan bent een paar dagen door te brengen in bangkok, is het zo geregeld, en heb je er geen omkijken meer naar.

• Kees

Maar aangezien hij maar één paspoort heeft en bij twee landen een visum wil aanvragen zal dat dus wel even inbeslag nemen.

Bovendien hou ik er zelf niet zo van om mijn paspoort af te geven bij een vaag reisbureau… Bovendien zit niet iedereen in de buurt van Kao San Road. In de overige delen van Bangkok zal je goed moeten zoeken naar een reisbureau die het kan, of het zelf doen bij de ambasades.

• dennis bellekom

julie hebben me overtuigd, ik regel mijn beide visums ter plaatse, scheelt toch weer tijd en houd ik mijn paspoort bij me.

ik had gedacht dat het toch eenvoudiger en makkelijker was om het in bangkok te regelen, maar daarom zijn deze prikborden tot stand te komen om ervaringen uit te wisselen en mekaar te helpen.

mvg, dennis.

• Sanny

Echt heel simpel aan de grens!

• S

Tenzij het heel druk is aan de grens. Dan is het fijn als je het al geregeld hebt. Ik zou het in Bangkok doen, dat is echt simpel.

Visum is geldig vanaf moment dat je het land in gaat: dan beginnen ze tellen met aantal dagen (15 of 30). In Vietnam is dat anders. Daar staat echt de datum dat je het land in wil op je visum en X-dagen later moet je er weer uit zijn. Kom je 5 dagen later dan gepland aan, dan kun je dus 5 dagen korter blijven (of je moet verlengen).

• Kees

"Tenzij het heel druk is aan de grens.

Als je vooraf een visum hebt mag je echt niet vooraan in de rij gaan staan hoor. Dus dat maakt niet echt niet uit. Het gaat echt niet sneller hoor.