laos januari/februari

• AW

Hallo, ik ga 6 weken door Laos en Cambodja backpacken in januari en februari. Ik lees regelmatig dat het dan koud kan zijn 'snachts. Is het verstandig om een slaapzak mee te nemen of is een lakenzak voldoende? En wat is aan te raden qua (warme) kleren?

Ook nog even een vraag over vaccinaties: bij de GGD zeggen ze over een vaccinatie tegen Rabies dat je het zelf moet weten, het kan handig zijn, maar wordt niet perse geadviseerd. Zijn er mensen die wel rabies-prikken hebben gehad en zoja, wat zijn de ervaringen daarmee?

• Petra

AW, wij hebben geen vaccinatie tegen Rabies genomen. Je bent namelijk niet beschérmd door die vaccinaties, maar je hebt 48 uur (ipv 24 uur) om je naar het ziekenhuis te spoeden als je gebeten bent door een hondsdol dier, om daar dan alsnog de nodige prikken te halen. Het zijn 3 (dure) vaccinaties en wij hebben besloten om ze, gezien het lage risico wat je loopt, niet te nemen. Geen honden/katten benaderen of aaien als je ergens bent lijkt ons (en de GGD) voldoende.

Petra

www.langevakantie.nl

• AW

Dankje Petra, ik ben idd op de hoogte van wat de vaccinatie doet. Ik krijg de vaccinaties vergoed door mijn verzekering en ben daarom nog in dubio.

Heb je nog tips over het wel/niet meenemen van slaapzak en warme kleren?

• dennis bellekom

dag AW,

heb niets met de vraag te maken, maar wij gaan ook voor 6 weken backpacken in laos en cambodja, beginnen rond de derde van januari zo tot half februari.

hebben julie al een route gepland? ben best wel nieuwsgierig wat julie plannen zijn.

wij waren al twee keer eerder in thailand en hebben via de twee prikborden overtuigende reis info gevonden om ook eens buiten thailand te kijken, en zijn nu druk bezig om een route uit te stippelen.

groet, Dennis en Marijke.

• AW

Hoi Dennis en Marijke,

Beetje raar misschien, maar ik heb eigenlijk nog niet precies een route bedacht. Ik verblijf namelijk eerst nog 2 maanden in thailand en daar richt ik me eerst nog even op. Hebben jullie nog tips? Reizen jullie van Laos naar Cambodja of vice versa?

AW

• dennis bellekom

dit is de voorlopige planning.

aankomst bangkok, doorvliegen naar chiang rai met air asia.

bij chang kong de grens over en met de slow boot naar luang prabang.

vang veng, vientiane en dan met de trein naar korat, vandaar met de bus naar poipet en cambodja in naar siem reap.

terug naar battambang en door met de bus naar pnhom peng en shinoukville.

relaxen op het eiland ko chang en weer terug naar bangkok.

we vertrekken 1 januari en gaan weer 12 februari.

groet, dennis.

• gerard

Neem de tijd om in de omgeving van Vang Vieng rond te kijken (lopen/fietsen). Schitterend.

• dennis bellekom

we hebben voor vang veng 4 volle dagen staan en voor luang prabang 3 volle dagen, denk je dat dit genoeg is?

groet, dennis

• Tanja

Als je de vaccinatie vergoed krijgt, zou ik hem gewoon nemen. Er is namelijk in Laos moeilijk snelle en goede medische verzorging te krijgen.

Slaapzak hoeft niet per se, overal, zelfs in het goedkoopste guesthouse, liggen dekbedden, als je daar vies van bent moet je hem wel meenemen want het wordt echt behoorlijk koud snachts.

Dus ook zeker warme kleren mee: truien voor in de boot en windjack. Sjaal e.d. kun je ook daar kopen.

• Sanny

Ik zou wel een slaapzak meenemen! Weet je zeker dat je het niet koud krijgt (mits ‘ie warm is natuurlijk), je moet altijd maar afwachten wat er in het guesthouse ligt. En je ligt altijd in je “eigen” bedje. Sommige laken, dekens kunnen wat smoezelig aandoen. Tenzij je daar absoluut niet mee zit natuurlijk. Ik was er vorig jaar in december/januari en vond het zeker in het noorden fris ’s avonds en 's nachts. Dus een goed fleecejack of dikke trui (en sjaal en muts voor als je in een open truck rijdt terwijl het bewolkt is) is zeker nodig!