Kan niet kiezen, Help!!!

• Esther

In november ga ik ruim 3 weken naar Laos, gevolgd door nog een dag of 5 op een rustig thais eilandje, om vol lao-indrukken en thaise rust weer huiswaarts te keren. Ik heb voor mezelf op een rijtje gezet wat ik allemaal wil, zien, en ddat is teveel, aangezien mijn vriend ik als we reizen ons graag verdiepen in een land en de mensen in plaats van het reizen van hoogte punt naar hoogtepunt. Dus, wie kan me helpen met mijn dilemma's.

We komen via Huay Xai Laos binnen. Dilemma 1: Naar Luang nam tha, voor een dag of 3 of, direct per boot naar Luang Prabang, of naar Luang Prabang met een eventuele tussenstop van een dag in Hongsa via Pak Beng? Zijn er mensen die wat kunnen vertellen over Hongsa?

Dilemma 2: Viang Vieng, of meerdaagse trekking?

We willen graag in het zuiden een meerdaagse trekking doen in Dong Phu Vieng NPA, heeft iemand hier ervaringen mee, Zijn er mensen die een kortere trekking hebben gedaan in Dong Natad?

Want als we een meerdaagse trekking gaan doen, dan moeten we Viang Vieng laten vallen en direct van Luang Prabang naar Vientiane reizen om vervolgens door te reizen naar het zuiden. Ik heb gehoord dat Viang Vieng een echt backpackers centrum is, maar dat de omgeving prachtig is, is de omgeveing echt de “ergenissen” van het “massatoerisme” in VV waard? (ik zet alles bewust tussen haakjes, het is natuurlijk maar net hoe je het beleeft!)

Dilemma 3: Of wel naar Luang Nam Tha en dan Viang Vieng laten vallen?

Ik hoor graag jullie tips!!

Alvast heel erg bedankt!!!!

• Kees

Vang Vieng niet laten vallen!

Zie mijn eerdere posting over deze plaats:

Ook ik vindt het één van de leukste plaatsen van Laos en deel de mening van “B”. Ik vindt het jammer dat het stadje onterecht zo'n slecht imago heeft

Veel mensen doen alsof het een tweede Pattaya is. Dat is absoluut niet het geval. Zeker geen openlijke prostitutie en er is geen massa toerisme. (Piet patat etc etc…) Ik had niet de indruk dat er heel erg veel buitenlandse ondernemers zijn met hotels, restaurants, kroegen, etc. Integendeel, volgens mij is het allemaal in handen van de locale bevolking. De bebouwing in het stadje is ook niet echt professioneel te noemen. In elkaar getimmerde of slordig gemetselde gebouwen. Geen hoge hotels e.d. Bovendien is het stadje slechts bereikbaar via de rivier of via een lange weg door de bergen. Er is geen vliegveld of treinstation. Er zal hier naar alle waarschijnlijkheid ook niet snel massa toerisme gaan komen is mijn inschatting.

Ja er komen veel backpackers. De omgeving is heel erg mooi, de accomodatie is goedkoop, het eten is goed en betaalbaar, en er is meer dan voldoende te zien en te doen in de omgeving. Dus wie kan de backpackers kwalijk nemen dat ze hier naar toe komen? De lange reis nemen de backers voor lief.

De meeste straten van het stadje zijn onverhard. In de hoofdstraat zijn de winkeltjes te vinden. Stel hier niet te veel van voor, het zijn familierestaurantjes (vaak met een pizza oven), internet café's, guesthouses, kano verhuurders, fietsverhuurders, supermarktjes, etc etc. En er is een wat grotere kroeg. Erg eenvoudig allemaal. Dus geen opdringerige verkopers zoals in Thaise badplaatsen of andere uitwassen die je met massa toerisme zou verbinden. Het is er gewoon nog niet. De accomodatie en de infrastructuur ontbreken. Een luxe hotel is er niet te vinden.

Het nachtleven bestaat uit backpackers van alle streken van de wereld die onder het genot van een drankje of een jointje zich vermaken. Geen luidruchtige disco's of grote groepen. Allemaal heel gemoedelijk. Sommige restaurants vertonen films. Andere restaurants draaien achtergrond muziek. Bij weer andere restaurants spelen mensen schaak, pool biljard of een kaart spelletje. De prijzen zijn allemaal erg schappelijk. Een pizza is zo'n beetje het duurste gerecht en kost meestal niet meer dan een dollar. Om middernacht gaan alle horeca en overige winkels in het stadje verplicht dicht en is het uitgestorven. Geen uitzonderingen, alles gaat dicht.

Veel backpackers trekken daarna naar het eiland wat in de rivier ligt. Dit eiland is via een bamboo loopbrug te bereiken. (Ik heb helaas nog een splinter in mijn hand zitten van deze brug) Er zijn een aantal eenvoudige uit bamboo opgetrokken tenten die op een normaal volume muziek draaien, en bier en frisdrank verkopen. De backpackers zitten meestal rond een vuurtje hun belevenissen uit te wisselen of luieren wat in hangmatten onder sfeervolle verlichting. Niemand die hier hinder van kan ondervinden!

Het is daarom niet zo verwonderlijk dat de gemiddelde leeftijd van de backpackers ergens tussen de 20 en de 30 jaar ligt. Wellicht nog een handje vol oudere jongeren, maar dan heb je het wel gehad. Het niveau ligt zeker hoger dan de gemiddelde voetbal hooligan. Die nemen echt de moeite niet om naar deze uithoek van de wereld te komen. Geen full moon achtige uitwassen gezien.

Er wordt inderdaad veelal openlijk wiet gebruikt. (De bevolking doet dit overigens al eeuwen) Je kan het zelfs op je pizza of in je fruitdrankje krijgen en staat gewoon op de kaart. Het is niet toegestaan, maar de politie stuurt voor dat ze ergens naar binnen gaan eerst iemand langs om te melden dat ze er aan komen. Leven en laten leven. (Waarchijnlijk verdienen ze er zelf ook aan…) Ik heb niet gezien dat dit ergens voor problemen heeft gezord. Al met al heel erg gezellig.

Er is heel veel te zien. Prachtige natuur in dit dal, omgeven door hoge krijtsteen bergen. Een echte jungle achtige omgeving.

Maar bovenal is er veel te doen. Een avontuurlijk jong publiek vraagt natuurlijk om avontuurlijke activiteiten. Verwacht er geen museum. Bovendien voor schappelijke prijzen. Backpackers hebben immers niet veel te besteden…

- Diverse grotten die soms wel kilometers lang kunnen zijn. (Zwemmen is mogelijk. Een gids is wel nodig, op ongelukken zit niemand te wachten)

- boottochten over de prachtige rivier

- bergbeklimmen

- kanovaren

- fietsen

- tubbing

Tubbing is eigenlijk de motor van dit stadje. Voor $3 krijg je een opgeblazen binnenband van een vrachtwagen. Een tuk-tuk neemt de banden en maximaal een stuk of twaalf backpackers een aantal kilometers stroomopwaards mee. Vanaf daar laten ze zich rustig terugdrijven naar het stadje. Soms stroomt het langzaam en af en toe wat sneller. (geen gevaarlijke stroomversnellingen e.d.) De backpackers drijven gemoedelijk terug richting het stadje. De natuur onderweg is werkelijk fantastisch! Je drijft echt door de jungle onder de over de rivier groeiende bomen. Zonder stoppen zal je er zeker 3 uur over doen. De stops die je langs de kant maakt zijn erg gezellig. Mensen uit de gehele wereld zijn vertegenwoordigd. Bij iedere stop is wel iets te doen en wordt er water, frisdrank, of bier verkocht. (Vollyball, muziek, eten, schommels waarmee je in de rivier kunt duiken, stellages waar je van af kan springen, of gewoon een kliff van een meter of 8 hoog. Ook heb ik een modder helling gezien waar je van af kan glijden)

De locale bevolking doet goed zijn best om het iedereen naar de zin te maken met de beperkte middelen die er voor handen zijn. Het geld komt tot hun stomme verbazing gewoon dagelijks aan varen. Geen wonder dat iederen staat te lachen en te zwaaien naar de toeristen die langs komen varen.

Ik hoop hiermee het imago van Vang Vieng een beetje meer recht aan te doen!

Veel plezier daar!

• anne

Hoi Kees,

Zeg, wat dat tuben betreft…. We zullen in juli of augustus in Vang Vieng zijn en dan is het regentijd. Heb jij misschien ervaring met het tuben in deze periode?

Of kan je dan helemaal niet tuben ivm hogere waterstand of (wildstromende) rivier.

Geeft het reizen in deze periode veel problemen of weet jij dat ook niet. We zij helaas aan deze periode gebonden ivm de schoolvakanties. (kids willen (en moeten) nl ook mee, niet dat ze dat als een straf ervaren hoor eerder als een uitdaging) We geven ze alvast een pre-opleiding in het backpacken, haha!

Alle info is welkom.

Alvast bedankt, groetjes Anne

• Kees

Ik heb begrepen dat het tuben het hele jaar door gaat. Of het dan gevaarlijker wordt weet ik niet. Ik kan het me echter niet goed voorstellen. De rivier was volgens mij bijna nergens dieper dan 1 meter en er waren geen tekenen dat de rivier breeder wordt. (Bij de Mekong rivier kon ik aan de oevers duidelijk zien dat het waterpeil soms aanzienlijk hoger staat)

Die van mij is nu bijna 7 jaar oud. Ik wacht nog effe voordat ik hem mee neem naar Laos. Maar dat duurt niet lang meer. Hij is inmiddels wel heel veel keer in Thailand geweest. Hoe oud zijn die van jou?

• anne

Hoi Kees,

Mijn kinderen zijn nu net 7, 10 en 11 jaar oud. Vorig jaar waren we in Thailand en ook heel eventjes in Laos op het laotiaanse eilandje Done Xao in de Mekong rivier. Maar dat telt niet “echt”, dat is toch iets anders dan backpacken door Laos denk ik. In Thailand hebben we toen ontdekt dat je juist heel goed kunt reizen met kinderen ook in Azie (daarvoor zaten we jaren in Zuidfrankrijk of Italie omdat we dachten dat we effe uitgreisd waren met de kids) Thailand is echt makkelijk te doen maar we waren er maar 2 weken. Veeeel te kort, dus nu MOETEN we terug.

En dan willen we meteen heel de schoolvakantie dus 6 weken. Ik heb de route al klaar , het worden 4 weken Thailand en 2 weken Laos als nieuwe uitdaging. Met de rugzak natuurlijk. Nu nog effe flink doorsparen want met 5 man kost dat wel enkele bahts, hoewel alles spotgoedkoop is in Thailand tenminste. Het zal zomer 2006 of 2007 worden, ligt eraan hoe alle voorbereidingen en het sparen verlopen. Ik denk dat het een onvergetelijk avontuur gaat worden. Ik ga er zelfs mijn baan voor opzeggen want ze willen me niet zolang vrij geven (Zo lang?? Wat is nou 6 weken in Azie, niets toch…..) . Zoek ik daarna maar weer iets anders.

Zeg Kees, weet jij misschien nog kindvriendelijke of interessante accomodaties in bv Chiang Mai of Bangkok. Hoeft niet luxe te zijn maar wel schoon. Heb ook al ergens een adresje met boomhut gevonden. Leuk toch voor de jongens!

Gaaf zeg dat jij met je kind zo grensverleggend bezig bent. Zouden meer mensen moeten doen.

Groetjes Anne

• Kees

Het reizen met kinderen kan inderdaad heel goed. Kinderen zijn zeer flexibel en kunnen veel beter tegen wat minder comfort. Bovendien hebben ze nog een hele goede weerstand en worden ze minder snel ziek dan volwassenen. Maar als ze moe worden gaat vaak de lol er snel af. Probeer het aantal uren achterelkaar een beetje te beperken. Blijf op een locatie minimaal een paar dagen om ze een beetje energie kwijt te laten raken. Veel stilzitten is meestal erg vervelend voor kinderen.

6 weken zuidoost azië kost meestal net zo veel als 3 weken europa.

Ik weet zat accomodaties, maar of die in 2006 of 2007 nog goed zijn kan ik je niet vertellen.

Vang Vieng zullen ze zeker heel erg leuk vinden!

Denk ook eens aan de Kanchanaburi (River Kwai) daar kan je overnachten in het Flotel. (Een middeklasse hotel op vlotten op de rivier) Dit vinden kinderen meestal heel erg leuk. Er is daar ook veel te doen voor kinderen.

In Bangkok heb je een enorme dierentuin met een kermis. In het weekend is het heel erg druk. De kermis vinden kinderen meestal geweldig. Zeker omdat de attracties nauwelijks iets kosten!

• C Gimbrere

Hoi, IK ga met onze zoon in januari en februari naar Thailand Laos en Cambodja. Zelf 2 jaar rondgereisd door Azie en nu is het tijd om hem ook ens mee te nemen hij is dan bijna 5 jaar. Vraagje geven jullie de kinderen malariapillen? heeft mijn zoon een eigen paspoort nodig? staat nu bij ons bijgeschreven en nog tips om met kinderen te doen in Laos en Cambodja. Bedankt

• Kees

Ik slik zelf geen malariapillen. (Veel bijwerkingen gehad in het verleden) Ik doe wel veel aan preventie. Volgens mij zijn deze medicijnen niet geschikt voor kinderen. (Netzoals sommige inentingen) Vraag het even na bij de GGD.

Ik denk dat de kans groot is dat er een eigen paspoort nodig is voor je zoon ivm visa e.d.. Buiten dat vindt ik het sowieso verstandig. Wat als één van de ouders iets gebeurt, dan kan het kind niet meereizen met de andere ouder. Zo veel duurder is het ook niet.

• anne

Heb je het goed kunnen regelen met schoolverlof? Ben daar erg benieuwd naar! Wij hebben vorig jaar in april/mei (meivakantie) met moeite 2 extra dagen los kunnen peuteren om naar Thailand te kunnen voor 16 dagen. Ben toen tot aan de gemeente gestuurd om het netjes te kunnen regelen en er was niets mogelijk. Uiteindelijk hebben we het verlof gekregen met een brief van mijn man zijn werk dat we dan in de zomer niet weg zouden kunnen ivm interne reorganisatie.

Wat de malaria tabletten betreft. Voor Thailand heb je gewoon niets nodig maar in Laos wil ik mijn kinderen Malarone Junior tabletten geven (en wij dus de gewone Malarone) Ik heb dit al helemaal uitgeplozen en ben er voor me zelf wel uit dat ik het wel wil doen. Maar eigenlijk heb je ze in Laos niet nodig als je alleen Vientiane en Luang prabang bezoekt. In Vieng Vang dus eigenlijk wel Kees…..

Maar dat moet iedereen voor zichtzelf beslissen.

Kees, in Bangkok lijkt me die kermis en Zoo heel leuk, hoe heet die dierentuin en waar vindt ik die? En wat betreft de drijvende rafts. Ja we komen dan niet in de buurt van Kanchanaburi, maar ik vond op internet wel een floatel in Ayutthaya en daar wilden we al heen. Lijkt me ook erg leuk zowel voor ons als voor de kinderen. En ben jij al eens in Chiang Mai Zoo geweest daar hebben ze 2 reuzenpanda's die wil ik beslist zien de volgende keer. Mijn oudste zoon is nl ernstig WNF verslaafd en dit is toch wel een unieke kans op die panda's in het echt te zien.

• anne

Ik was nog iets vergeten! Wat de paspoorten betreft heb ik de Lao Embassy in Bangkok al gemaild en wat hun betreft zijn er geen problemen als de kinderen bij je in het paspoort staan. (ze staan nu nog alle 3 zowel bij mij als bij mijn man bijgeschreven) Je kunt dus voor Laos gewoon inreizen op zo'n paspoort. Voor Cambodja weet ik dit niet, ik ben daar nog nooit geweest.

Maar toch overweeg ik om wel aparte paspoorten voor ze aan te vragen, het maakt in de financieen niet zoveel uit want om je kind op je paspoort erbij te laten zetten, daar hangt tegenwoordig ook een flinke prijskaart aan.