Vang Vieng niet laten vallen!
Zie mijn eerdere posting over deze plaats:
Ook ik vindt het één van de leukste plaatsen van Laos en deel de mening van “B”. Ik vindt het jammer dat het stadje onterecht zo'n slecht imago heeft
Veel mensen doen alsof het een tweede Pattaya is. Dat is absoluut niet het geval. Zeker geen openlijke prostitutie en er is geen massa toerisme. (Piet patat etc etc…) Ik had niet de indruk dat er heel erg veel buitenlandse ondernemers zijn met hotels, restaurants, kroegen, etc. Integendeel, volgens mij is het allemaal in handen van de locale bevolking. De bebouwing in het stadje is ook niet echt professioneel te noemen. In elkaar getimmerde of slordig gemetselde gebouwen. Geen hoge hotels e.d. Bovendien is het stadje slechts bereikbaar via de rivier of via een lange weg door de bergen. Er is geen vliegveld of treinstation. Er zal hier naar alle waarschijnlijkheid ook niet snel massa toerisme gaan komen is mijn inschatting.
Ja er komen veel backpackers. De omgeving is heel erg mooi, de accomodatie is goedkoop, het eten is goed en betaalbaar, en er is meer dan voldoende te zien en te doen in de omgeving. Dus wie kan de backpackers kwalijk nemen dat ze hier naar toe komen? De lange reis nemen de backers voor lief.
De meeste straten van het stadje zijn onverhard. In de hoofdstraat zijn de winkeltjes te vinden. Stel hier niet te veel van voor, het zijn familierestaurantjes (vaak met een pizza oven), internet café's, guesthouses, kano verhuurders, fietsverhuurders, supermarktjes, etc etc. En er is een wat grotere kroeg. Erg eenvoudig allemaal. Dus geen opdringerige verkopers zoals in Thaise badplaatsen of andere uitwassen die je met massa toerisme zou verbinden. Het is er gewoon nog niet. De accomodatie en de infrastructuur ontbreken. Een luxe hotel is er niet te vinden.
Het nachtleven bestaat uit backpackers van alle streken van de wereld die onder het genot van een drankje of een jointje zich vermaken. Geen luidruchtige disco's of grote groepen. Allemaal heel gemoedelijk. Sommige restaurants vertonen films. Andere restaurants draaien achtergrond muziek. Bij weer andere restaurants spelen mensen schaak, pool biljard of een kaart spelletje. De prijzen zijn allemaal erg schappelijk. Een pizza is zo'n beetje het duurste gerecht en kost meestal niet meer dan een dollar. Om middernacht gaan alle horeca en overige winkels in het stadje verplicht dicht en is het uitgestorven. Geen uitzonderingen, alles gaat dicht.
Veel backpackers trekken daarna naar het eiland wat in de rivier ligt. Dit eiland is via een bamboo loopbrug te bereiken. (Ik heb helaas nog een splinter in mijn hand zitten van deze brug) Er zijn een aantal eenvoudige uit bamboo opgetrokken tenten die op een normaal volume muziek draaien, en bier en frisdrank verkopen. De backpackers zitten meestal rond een vuurtje hun belevenissen uit te wisselen of luieren wat in hangmatten onder sfeervolle verlichting. Niemand die hier hinder van kan ondervinden!
Het is daarom niet zo verwonderlijk dat de gemiddelde leeftijd van de backpackers ergens tussen de 20 en de 30 jaar ligt. Wellicht nog een handje vol oudere jongeren, maar dan heb je het wel gehad. Het niveau ligt zeker hoger dan de gemiddelde voetbal hooligan. Die nemen echt de moeite niet om naar deze uithoek van de wereld te komen. Geen full moon achtige uitwassen gezien.
Er wordt inderdaad veelal openlijk wiet gebruikt. (De bevolking doet dit overigens al eeuwen) Je kan het zelfs op je pizza of in je fruitdrankje krijgen en staat gewoon op de kaart. Het is niet toegestaan, maar de politie stuurt voor dat ze ergens naar binnen gaan eerst iemand langs om te melden dat ze er aan komen. Leven en laten leven. (Waarchijnlijk verdienen ze er zelf ook aan…) Ik heb niet gezien dat dit ergens voor problemen heeft gezord. Al met al heel erg gezellig.
Er is heel veel te zien. Prachtige natuur in dit dal, omgeven door hoge krijtsteen bergen. Een echte jungle achtige omgeving.
Maar bovenal is er veel te doen. Een avontuurlijk jong publiek vraagt natuurlijk om avontuurlijke activiteiten. Verwacht er geen museum. Bovendien voor schappelijke prijzen. Backpackers hebben immers niet veel te besteden…
- Diverse grotten die soms wel kilometers lang kunnen zijn. (Zwemmen is mogelijk. Een gids is wel nodig, op ongelukken zit niemand te wachten)
- boottochten over de prachtige rivier
- bergbeklimmen
- kanovaren
- fietsen
- tubbing
Tubbing is eigenlijk de motor van dit stadje. Voor $3 krijg je een opgeblazen binnenband van een vrachtwagen. Een tuk-tuk neemt de banden en maximaal een stuk of twaalf backpackers een aantal kilometers stroomopwaards mee. Vanaf daar laten ze zich rustig terugdrijven naar het stadje. Soms stroomt het langzaam en af en toe wat sneller. (geen gevaarlijke stroomversnellingen e.d.) De backpackers drijven gemoedelijk terug richting het stadje. De natuur onderweg is werkelijk fantastisch! Je drijft echt door de jungle onder de over de rivier groeiende bomen. Zonder stoppen zal je er zeker 3 uur over doen. De stops die je langs de kant maakt zijn erg gezellig. Mensen uit de gehele wereld zijn vertegenwoordigd. Bij iedere stop is wel iets te doen en wordt er water, frisdrank, of bier verkocht. (Vollyball, muziek, eten, schommels waarmee je in de rivier kunt duiken, stellages waar je van af kan springen, of gewoon een kliff van een meter of 8 hoog. Ook heb ik een modder helling gezien waar je van af kan glijden)
De locale bevolking doet goed zijn best om het iedereen naar de zin te maken met de beperkte middelen die er voor handen zijn. Het geld komt tot hun stomme verbazing gewoon dagelijks aan varen. Geen wonder dat iederen staat te lachen en te zwaaien naar de toeristen die langs komen varen.
Ik hoop hiermee het imago van Vang Vieng een beetje meer recht aan te doen!
Veel plezier daar!