KO CHANG

• Saskia

ik weet…. dit is geen thailand prikbord, maar toch een vraag over Ko Chang.

Ik ben daar eind oktober voor 1.5 week, volgens mij staartje regenseizoen, maar wel te doen, toch? Verder wie is in Ko Chang geweest en heeft nog leuke tips wat betreft guesthouses, mooie plekken of uitstapjes naar andere eilandjes daar in de buurt?

Hoop dat er een thailand gek rondloopt met leuke tips :-)

Groet Saskia

• Mark

hi Saskia

Wij zijn hier 5 jaar geleden geweest en anderhalf jaar terug weer voor ca. 1 week.

zie onze website: www.167days.com

als je hier vragen over hebt, dan hoor ik 't graag.

Mark

• steven

hoi Saskia,

Vorig jaar heb ik in Thailand rondgetrokken. Heb tevens ook een gedeelte van het noorden van Thailand gedaan. Chiang Mai vond ik in tegenstelling tot anderen maar niks. Het is wel het uitgangspunt voor trektochten, maar heb dat niet gedaan. In ieder geval, in Chiang Mai ben ik niet echt lang gebleven.

Van Chiang Mai ben ik met de plaatselijke bus naar Soppong gereden. Onderweg hield de bus even halt bij het dorpje Pai. Ben daar even uitgestapt en wat ik zag was 1 grote lange straat vol met backpackers die buiten op het terras zaten en over de straat wandelde. Als je dat leuk lijkt, is het best een leuk plaatsje voor enkele nachten. Maar persoonlijk was ik blij dat ik opnieuw de bus kon instappen richting Soppong. In Soppong was ik blijkbaar de enige toerist (afgezien van een wielertoerist die het noorden van Thailand ging “befietsen”, sorry maar ik heb er eens goed mee gelachen…enkele dagen later zat hij met mij samen op een bus met zijn fiets bovenop!). In soppong had ik een leuke guesthouse met een tof proper zwembadje, wat wel deugd deed. In Soppong heb ik een moto gehoord (de beste en tevens betrouwbaarste waar ik in gans thailand mee heb rond gereden! de eigenaar van de shop is mechanieker die bangkok is uitgevlucht). Vanuit Soppong heb ik tochtjes met de moto gemaakt, gewoon over de uitstekende asfaltwegen rijden (links!!!) met verstand op nul en volop genieten van het uitzicht, en hier en daar eens stoppen… Vlakbij ligt het klein dorpje Tham Lod, bekend omwille van zijn grotten), was eveneens leuk en heb daar overnacht in een gezellige guesthouse (primitief). Daar heb ik een Tourist Map Pai-Soppong-Mae Hong Son kunnen kopen, hier staan alle wegen op vermeld en alle belangrijke plaatsen waar iets te zien is, en je gemakkelijk met de moto kunt bereiekn. Op een ochtend heb ik de markt van Soppong bezocht waar etnische volkeren hun waar te koop stellen….mooie kleurige klederdracht! Nog snel een ontzettend lekkere hap gegeten op de markt en met de bus naar Mae Hong Song. Ook daar verschillende keren een moto gehuurd en rondgereden. Daar ben ik naar de Longnecks geweest, het was toeristich (zoals je op voorhand weet), maar toch erg blij dat ik het gezien heb!

Voila dat was mijn stukje noord-thailand dat ik heb gedaan. Nu nog even snel iets over Ko Chang….vorig jaar heb ik er ook mijn vakantie afgesloten. Ben er 1 week geweest, net als jou de laatste week van oktober. En ik moet zeggen dat ik er fantastisch weer heb gehad. Sommige dagen kwam er in de namiddag een wolkje te voorschijn, en op het laatste dagen was ook dat laatste wolkje verdwenen…daim, want het is verdomd warm! Het kan wel eens voorkomen dat er 's nachts veel komt opsteken. Tegen de ochtend begint het ook serieus af te koelen waardoor je wel eens wakker kunt worden van de kou.

De belangrijkste en beste stranden zijn aan de westkant van Ko Chang. Het white sand beach is het drukste strand, met natuurlijk ook de meeste winkeltjes, hotels, bars,…. Daarna heb je nog het Khlong Prao Beach en het Kai Bae Beach: mooi en minder druk. Verder heb je nog het Lonely Beach: heel mooi stukje strand met enkele kleine goede hotels en guesthouses. Ik heb vorig jaar naar Lonely Beach geweest en heb verbleven in de Siam Hut guesthouse. De eerste nacht zat ik in de guesthouse daar vlaknaast aan het keienstrand, was heel goedkoop, maar wel erg primitief! Ben daarna naar de Siam Hut guesthouse vertrokken, het was wel dubbel in prijs maar dan nog kostte het maar 100 of 200baht (een lachertje dus). De guesthouse bestaat uit ruime hutten met matras op grond, met een kleine lavabo, en achteraan een eigen wc (met schepwater door te spoelen) en een eigen douche….luxe op een primitieve manier dus! De hutten staan in rijen achter elkaar op het strand. Er is ook een internetverbinding (duur vanwege de satelliet). Elke avond is er ook een erg lekkere en grote bbq op het strand waar je op de voorziene tafeltjes op het strand kunt eten. Maar daarbuiten is er niets te zien, de winkeltjes kun je op 1 hand tellen en een klein beetje verder is er ook een 7.11.

Als je op een aangename plaats iets wilt gaan drinken (een breed houten platform vlak boven het water), dan kun je naar de buren gaan (guesthouse er vlak naast, aan het keienstrand. Erg gezellig, een leuke trottersfeer tot in de vroege uren! :-))

Nog een beetje verder heb je Bang Bao, gekend omwille van het paaldorp en vissershaventje. Hier kun je ontzettend lekkere verse vis eten. Je kunt daar ook duiktochten en snorkeltochten vastleggen. Zo ben ik vorig jaar gaan snorkelen, je bent een ganse dag weg, overdag krijg je zoveel water te drinken als je maar wilt en 's middags wordt er tevens een middagmaal voorzien. Rond 16,30u ben je terug in Bang Bao.

Voila, en nu ga ik stoppen!

Misschien komen we elkaar in oktober tegen in Laos en of Ko Chang. Ik vertrek nl op 28 sept naar Bangkok en zal in Laos zijn op 29 sept. Rond 17okt tot 24 okt zal ik ongeveer op Ko Chang zitten.

P.S.: heb je nog een berichtje nagelaten hoe je het best van vientiane naar ko chang gaat!

groetjes,

steven

• steven

ben nog iets vergeten te zeggen: thailand heeft wel een prikbordpagina

ga naar http://thailand.startpagina.nl, links 2e vakje kies je voor thailand forum en daar kies je voor “eilanden” en je vindt veel over ko chang terug!

steven

• anne

Hoi Steven,

Zeg dat guesthouse met zwembadje in Soppong, was dat toevallig het little eden guesthouse?

We hebben het in de planning om daar met de kinderen een dag of 4 te blijven, kun jij me vertellen of het werkelijk zo goed is als de website er uit ziet?

Alvast bedankt,

groetjes Anne

• Saskia

Hai Steven,

Bedankt voor je uitgebreide verhaal! Leuk.

Wie weet komen we elkaar inderdaad nog tegen, ook ik vertrek op 28 sept naar Bangkok en we willen een paar dagen later naar Noord Thailand om vervolgens twee wk door Laos te trekken en dan dus heerlijk relaxen op Ko Chang!

Groeten Saskia

• steven

Anne,

Ik denk dat het idd Little Eden is. De website van Little Eden ken ik niet dus daar kan je ik niet op antwoorden.

Een korte omschrijving van Little Eden:aan de kant van de straat heb je de receptie met een bar en enkele tafeltjes waar je een maaltijd kunt nuttigen, er is tevens ook een internetaansluiting. Daarna heb je de houten hutjes met in het midden een klein tof zwembad. De hut heeft vooraan en klein balkon, 2 bedden aan weerszijden (matras vond ik persoonlijk niet echt fantastisch maar wel doenbaar), via een klein deurtje ga je achteraan naar het toilet en de douche, deze waren ok maar 1 nadeel was wel dat het vol met mieren zat, dus voor je de douche in kon moest je eerst al de mieren “verdrinken”! :-) Als ik me goed herinner is de eigenaar een engelsman die getrouwd is met een thaise en ze hebben een toffe zoon van een jaar of 9. Helemaal achteraan heb je een groot terras over de rivier waar je ook je maaltijd kunt nuttigen (zeker doen!). Het personeel is ook heel vriendelijk. Soppong zelf is er weinig of niets te zien of te beleven, het is erg rustig, erg veel toeristen zul je niet toegeven. Maar het heeft daardoor best ook zijn charme! Vergeet zeker niet naar de ochtendmarkt te gaan (vraag aan de receptie op welke dag dat is). Voor mij was het een goede uitvalshoek om tochten te maken in de bergen met de moto, fantastische natuur!

Moest je nog vragen hebben…stel ze maar!

Saskia,

Vertrek je ook vanuit Shiphol (ik ben belg) met EVA-airways? Naar waar ga je in Laos? Ik neem eerst de vlucht BKK-Luang Prabang. Daarna ga ik naar Nong Khiaw en Muang Ngoi om terug te keren naar Luang Prabang. Daarna verder trekken naar Vang Vieng (verwacht ik wel wat van!) en naar Vientiane (is voor mij niet meer dan een hoofdstad waar ik gewoon passeer om terug te keren met het vliegtuig vanuit Udon Thani naar BKK en een andere vlucht naar Ko Chang (Trat)

HAVE FUN

steven

• steven

anne, ben toch maar eens uit nieuwschierigheid gaan kijken naar de website van Little Eden. En het is idd de guesthouse waar ik enkele dagen heb verbleven. Ik heb 4 foto's gezien: de foto met het zwembad met daarrond de hutjes is zoals het in werkelijkheid is, de foto van de rivier is de rivier waarover ik sprak en is ook geen bedrog, en dan heb je nog 2 foto's van de twee nieuwe uit baksteen gebouwde huisjes….toen ik daar was waren ze er net aan begonnen, ik herinner me het muurtje…..mmm lijkt me verdomd goed in orde te zijn! Hopelijk heb je 1 van die 2 huisjes gereserveerd want dat zal wel erg dik OK zijn (zijn misschien maar een half jaar oud…….dus waarschijnlijk geen slecht bed en géén mieren!) :-)

gr,

steven

• anne

Hey Steven,

Ja, ik had het family house in gedachten dat ze daar verhuren, kunnen we wel met 5 personen in (=nl 2 verdiepingen) Maar het is helaas nog niet zo ver, we zijn nog even druk aan het sparen. Maar je hebt me overtuigd dat we daar dus zeker heen moeten gaan. Vooral het zwembadje lijkt ons erg leuk. Mocht je straks ook in Luang Prabang of Vieng Vang (als je daar komt tenminste) echt toffe guesthouses tegenkomen laat effe iets horen via prikbord of zo. Hoeft natuurlijk niet altijd met een zwembadje dat is zeker in Laos iets te hoog gegrepen denk ik. Mooie nette bamboe hutten met net sanitair is wel wenselijk.

Weet iemand ook toevallig op Ko Tao een leuke overnachtingsplek voor een week?

Zeg Steven bedankt voor je reactie en heel veel reisplezier

Groetjes Anne