laos

• edwin

Hallo allemaal

Wij gaan eind september begin oktober fietsen van noord thailand naar laos

via de slowboot de grens over naar luang prabang en dan via vientiane weer terug naar thailand. We vroegen ons af of we ook de visum bij de bootoversteek kunnen regelen of dat we dat via de belgische ambassade moeten doen. Verder zijn we benieuwd naar de financiele dingen is het handig om dollars mee te nemen euros of daar wisselen in de kip of eventueel de thaise bath Graag advies en andere tips zijn natuurlijk ook welkom

• B

Je kunt je visum aan de grens heel makkelijk regelen. Dit visum is 15 dagen geldig. Mocht je langer in Laos blijven (je gaat op de fiets dus zult niet heel snel reizen) moet je het visum van te voren regelen, deze is 30 dagen geldig. Als je in bangkok komt raad ik je aan dit daar te doen. Het kost daar niet veel (30 euro ofzo), terwijl je er in belgie volgens mij wel 65 euro voor betaald. Als je 5 euro meer betaald in bangkok is het bovendien de volgende dag al klaar.

Het is handig (ivm de afwezigheid van pinautomaten, met uitzondering van vientiane, maar daar kom je pas als laatste en heb je dus niet veel aan) om cash mee te nemen. Ik zou zeggen reken uit hoeveel je nodig hebt, neem dit heel ruim, en neem de helft daarvan mee in dollars of euro's (kan allebei, maar volgens mij is de dollar wel wat gangbaarder) en de andere helft in thaise baht. Je verzameld vanzelf voldoende wisselgeld in kip, maar mocht je het net een keertje nodig hebben kun je altijd wel ergens dollars of baht, in kip wisselen, maar natuurlijk verlies je dan wat op de koers.

Mocht je vrij lang in laos blijven, en het te riskant vi)nden om zoveel in cash mee te nemen (hoewel laos een erg veilig land is) is er natuurlijk de mogelijkheid om traveller cheques mee te nemen. Die zijn verzekerd en dus is er bij diefstal niks aan de hand.

Veel succes

• Kees (andere!)

Met de fiets? Wow! Zeker met de bergachtigheid van Laos. Sommige bussen hebben al moeite om de berg op te komen… Of ben je van plan de fiets mee te nemen in de bus?