Van Chiang Rai naar Laos

• Ada

Wij willen vanuit Chiang Rai(Thailand)naar Laos reizen, het liefst over land.

Wie heeft dit ook gedaan en heeft de juiste tip(s) voor ons.

• Kees

Je kunt vanuit Chiang Rai het beste de grens over gaan bij het Thaise plaatsje Chiang Kong aan de Mekong rivier. (Overigens best de moeite waard om een avondje te verblijven) Dit ligt op ongeveer 45 minuten rijden vanaf Chiang Rai. Je kunt daar de rivier(=grens) oversteken om Laos in te komen.

Vanaf hier kun je met de boot naar Luang Prabang. (slowboat 2 dagen/speedboat +/- 7 uur) Dit is een prachtige, maar wel oncomfortabele tocht.

Gezien de bergachtigheid van dit gebied is het waarschijnlijk niet mogelijk om over land er te komen. Uitsluitend over de rivier.

Wil je meer info laat het hier dan even weten.

• Ada

Zijn zoewel de slowboot als de speedboot oncomfortabel?

• Kees

Ja.

De speedboat gaat ongeveer 90km/u. Er zitten 8 mensen in het smalle bootje. Je zit 7 uur lang heel erg krap. (euopeanen zijn nu eenmaal wat groter dan aziaten…) Het uitzicht is werkelijk adembenemend. Gelukkig stopt de boot wel een aantal maal.

De slowboat heeft iets meer ruimte maar ook daarmee is het behelpen. Halverwege de route maak je een overnachting. (Reken niet op 5 sterren hotels)

Ik vondt het een prachtige tocht, maar wel wel blij toen het voorbij was.

• Ada

Heb je zelf de snelle of de trage boot genomen? We zijn er zelf nog niet goed uit, we hebben wel de tijd… dus

• B

Absoluut de slowboat nemen. Duurt twee dagen, maar is werkelijk een prachtige tocht. Boek de boot bij B.A.P. guesthouse in Huay Xai. We kregen er zelfs kussentjes bij voor de harde houten banken. Verder viel de drukte op de boot ook mee. Je kunt lekker een boekje lezen en genieten van het uitzicht, en af en toe een biertje drinken, en mooie foto's nemen.

Die speedboats zag ik af en toe voorbij komen, en zelfs vanaf onze boot was het een oorverdovende herrie. De passagiers zitten met helmen op, en het gaat zo hard dat je weinig zult zien denk ik, foto's nemen is niet mogelijk, je zit krap, terwijl je op de slowboat ook af en toe een stukje kunt lopen.

Verder is de speedboat duurder, gevaarlijker (wil wel eens omslaan) en slecht voor het natuurlijke leven in en rond de mekong.

Mijn voorkeur zal wel duidelijk zijn.

De bus van Chiang Rai naar Chiang Khong duurt wel wat langer trouwens, tenminste ik heb een lokale bus genomen en die deed er 2,5 uur over.

• Kees

Ik heb inderdaad de speedboat genomen. (1.000B) Opgestapt in Huay Xai.

Een boekje lezen kun je wel vergeten. Je krijgt een helm op met een spatscherm zodat je gezicht droog blijft. Je hoeft ‘em niet perse op te zetten. En het spatten valt reuze mee. Oordopjes zijn wel aan te bevelen! Foto’s nemen en genieten van het uitzicht gaat prima.

Het is maar waar je zelf de voorkeur aan geeft. Het is wat avontuurlijker en bovendien is een overnachting niet nodig.

Vanaf Chiang Rai heb ik met mijn reisgenoot een taxi genomen die er iets langer dan een uurtje over deed. (1.200B)

Veel suc6!

• Ada

B en Kees bedankt voor jullie antwoorden; hier kunnen we wat mee. Is Huay Xai een plaats om een nachtje te blijven of zeggen jullie bij aankomst direct de boot pakken naar Luang Prabang?

• Ada

Ik las ook dat je met de bus in ruim 3 uur over een goede weg naar Luang Prabang kunt, hebben jullie hier ervaring me? Maar de slowboot klinkt goed en we hebben wel de tijd.. dus…

Ada

www.adarosman.nl

• B

Huay Xai is niet echt de moeite waard om een nacht te blijven, is niks mis mee, maar er is gewoon weinig te doen en te zien. Ik ben er wel een nacht gebleven maar kwam er dan ook pas in de middag aan als de boten allang vertrokken zijn.

Dat van die bus weet ik niet, heb er ook over gelezen, maar ik dacht dat dat alleen in het droge seizoen mogelijk is. Drie uur lijkt me sowieso erg snel, aangezien het gebied waar die bus doorheen moet erg bergachtig is. Maar ik heb het niet gedaan en weet het dan ook niet zeker.

Je kan natuurlijk zoals Kees een taxi nemen van chiang rai naar de grens, maar de bus is wel vele malen goedkoper, en ik vind het vervoer per lokaal transport sowieso altijd leuker.