Belofte maakt schuld, hier mijn do's en don'ts. Heel persoonlijk, ik zal vast geweldige dingen gemist hebben en anderen zullen mijn do's never doen en vice versa.
Wij zijn van Huay Xai met de bus in 9 uur naar Luang Nam Tha gereden (196 km). Hierdoor hebben we de befaamde boot naar Pak Beng-Luang Prabang gemist maar de bus was goed. Ongeveer op 2/3e van de rit kwam er een Nederlander in de bus die daar in de buurt in een boomhuis had gezeten, midden in de jungle.Hij was super enthousiast. Wij zijn jammer genoeg niet uitgestapt maar als je de kans krijgt om daar een paar dagen te blijven moet je dat zeker doen.
Luan Nam Tha, fiets gehuurd en naar de oude stad gefietst, doen.
Muang Sing, fiets gehuurd om zo snel mogelijk bij die opdringerige vrouwtjes vandaan te zijn, nee wij willen geen armbandjes en zéker geen opium. irritant. Misschien zijn we de verkeerde kant op gefietst maar we hadden het gauw gezien. Niet doen. En als je toch gaat, geen opium kopen.
Nong Khiaw, gewoon doen, ondanks de ratten.
Muang Ngoi ,èèn en al restaurants en guesthouses maar mooi
Luang Prabang, doen. 4.000 boedha's grot? Tja… wij vonden het leuk
Vang Vieng, bezoek wat grotten. Wij vonden tham hoi?! geweldig. 1km de grot in over glibberige stenen, modderpaadjes en tot de nek in het water. (13kmnoord van Vang Vieng) =Vang Vieng, doen
Vientiane mwoah..ach.
Doen: *fietsen mèt paraplu, verbranden is nooit fijn
*plakband meenemen als je electriciteit nodig hebt (vastplakken stekker)
*na wandeling in de bossen goed checken op bloedzuigers
*hippe magneetjes(speelgoedwinkel) of beestje dat geluid maakt meenemen, leuk om mee contact te maken met kinderen en daarna de ouders.
Niet doen: * geld of pennen of whatever uitdelen/weggeven, maak geen bedelaars
* wantrouwen. Gewoonlijk de manier om Azië door te komen, maar in Laos meestal niet nodig. Ze vinden touristen vaak nog gewoon leuk!
Kortom, Laos, doen!!