Laos te toeristisch?

• Marlies Kruizenga

Hai,

Ik heb nu veel reisverhalen over Laos gelezen en twijfel of het wel een bestemming voor ons is. Ik ben bang dat er wel erg veel erg jonge backpackers komen. Wat vinden jullie?

Groet,

Marlies

• Prikker

Och teveel, teveel… wie bepaalt er wat teveel is ?

De Lao zullen ongetwijfeld blij zijn met zoveel vakantiegangers en hun portemonee's maar het laat natuurlijk wel een onuitwisbare invloed achter op de cultuur van het land. Gelukkig blijft het gros van de toeristen in hetzelfde cirkeltje hangen tussen Luang Prabang, Van Vieng en Vientiane, als je rustig wilt genieten van Laos kan dat nog meer dan prima. Als je geen zin hebt in jonge onrustige backpackers dan moet je plaatsen als Van Vieng en Vientiane overslaan (met name Van Vieng) want deze plaatsen hebben heel weinig met het typische Laotiaanse gevoel te maken. Luang Prabang verdrinkt ook wel in de backpackers, maar hier is in de regio nog zoveel te zien en te beleven dat je het makkelijk kunt ontlopen.

Laos is nog zeker de moeite waard voor de reiziger die geen haast heeft en geinteresseerd is in cultuur, natuur en authentieke minderheden en hun levensstijl.

Uhh… dit moet je niet persoonlijk nemen hoor.. ik zag aan je server dat je iets met BNN te maken hebt, maar het is met name het BNN publiek dat ik niet graag in Laos zou zien, want cultuur vereist ook respect en BNN staat nu juist meer voor opportunisme en die twee zijn nu eenmaal niet met elkaar te rijmen.

• Kees

Denk dat het reuze mee zal vallen. Als je hier naar Madurodam gaat zal je ook veel toeristen tegen komen. Dat wil echter niet zeggen dat het overal in NL stikt van de toeristen.

Backpackers bijten overigens niet en gedragen zich zeker niet allemaal ongeschoft en respectloos. Zeker niet in een land als Laos.

Maar ik geef toe dat Vang Vieng wel een verzamelpunt is voor backpackers. Dat maakt het overigens best gezellig. De natuur is in die omgeving schitterend wat tevens de belangrijkste reden is voor de backpackers om daar neer te strijken. Tevens zijn er veel actieve dingen te doen. (Fietsen, zwemen in de rivier, hicking, kanovaren, etc.) Tevens is er veel goedkope accomodatie beschikbaar.

• Jeroen

Hallo “Prikker”,

Ik lees dat er buiten Luang Prabang nog veel te zien is. Heb je tips? Veel info komt niet verder dan Pak Ou en de bekende watervallen.

vast bedankt,

jeroen

• Martine

In Vang Vieng voelden wij (31/35 jaar) ons inderdaad wel wat oud, maar het was er wel super mooi. En je hóeft ook niet bij zo'n Friends restaurant te eten, in de zijstraatjes heb je weer wat meer Laos.

Laat je niet tegenhouden door wat anderen doen of hoe ze zijn, daar ga je toch niet voor. Je moet zelf ook backpacken, met je koffer op wieltjes red je het niet op een gemiddeld busstation, en 3 sterren hotels zijn ook ver te zoeken.

Dus ik zou het maar gewoon doen, zoiets vind je nergens.

Veel plezier!

• Mieke

Laos is het minst toeristische land van ZO Azie. Hier komen bijna alleen backpacker en een enkeling via een georganiseerde reis. Die laatste mensen zie je alleen in de steden. Als je daar buiten gaat zie je nog wel backpackers, maar sta je ook midden in de lokale bevolking. Zij zijn vaak zo blij je te zien, zo vriendelijke en gastvrij. Laos was mijn favorite land van ZO Azie.

• sandrossie

Gewoon gaan!!

't is super, en vergeet niet dat je zelf ook toerist bent….

• pascal

We zijn net door Laos heengereisd en hebben de volgende route gehad,

Vientiane, Vang Vieng, Luang Prabang, Pakse, Kiet Njong(olifantendorp), Don Kon en Don Det.

Wij hebben veel het idee gehad dat Laos echt een beetje vergeten is door het toerisme omdat het daar zo uitgestorven was naar ons inzien, op Luang Prabang en Vang Vieng na dan.

Vang Vieng heeft wel wat van die zweverige toeristen maar maakt de omgeving er niet minder om, sterker nog het is een aanrader (supermooie watervallen en grotten). 's avonds Friends kijken moet je ook voor zijn athans in een restaurant.

De rest was gewoon superrelaxed en mooi. GAAN.

Wij zitten nu in Cambodja en dit lijkt nog relaxedter maar daar gaat het hier niet over.

Groeten Pascal

• Sandra

Ik kreeg in Vientiane en Vang Vieng een behoorlijk schok door het aantal toeristen dat ik tegenkwam en hoe die er af en toe bijliepen (half ontbloot, zeer korte rokjes enz). Dit had ik niet verwacht, misschien had ik me niet genoeg op de hoogte gesteld. Maar de rest van onze reis was super en rustig. Natuurlijk zijn er andere toeristen, maar in beperkte mate en zelfs dan waren er zat mogelijkheden om medereizigers te ontlopen. Bv het noorden, in Luang Namtha en Muang Sing zijn zeker andere toeristen maar ga je meer naar het noordoosten, dan kom je maar een enkeling tegen. Wij zijn ook in het zuiden geweest en dat vond ik ook heel rustig met name op het Bolovenplateau. Tad Lo (watervallen) vond ik wel weer heel toeristisch, maar wij zijn ook een aantal dagen in Attapeu geweest en ik kwam daar maar een enkele toerist tegen. De voorzieningen zijn daar ook na (weinig keus, eenvoudig), dus daar moet je van houden. Maar echt een een supermooi plaatsje, je gaat helemaal op in de Laotiaanse cultuur. Verder zou ik lekker een motor/scooter huren, ga van de doorgaande weg af en je voelt je super! En ga in een goed seizoen. Oktober en november zijn denk ik drukker dan december en januari. En als je hoort hoe slecht de mensen daar Engels praten, weet je dat ze echt nog niet aan toeristen gewend zijn. Ze willen veel voor je doen, zijn heel oprecht en vriendelijk!!Marlies Kruizenga schreef:

• Marlies Kruizenga

Hai allemaal,

Leuk dat er zoveel reacties op mijn bericht zijn gekomen. Jullie hebben me overtuigd maar vanwege de reistijd kiezen we toch voor een andere bestemming. We gaan 3 weken naar Sri Lanka! Goed te bereizen en afwisselend denk ik. Tja, en Laos moet dus nog effe wachten, hopen dat er in de tussentijd niet veel meer reizigers Laos gaan ontdekken….

Groet,

Marlies