Malaria

• mathijs

Hallo

Ik verblijf maximaal 7-9 dgn in Laos. Voornamelijk in Luang Praban en Vientiane, natuurlijk uitstapjes het land in. Is , tegen malaria, Paludrine voldoende, loop je een risico als je daar bent. Volgens de GGD zijn de bovengenoemde steden malaria vrij.Je kunt voor dgn zonder kuur best buiten die steden, heeft iemand daar iets mee, een ervaring, advies of iets dergelijks??Of is Malerone een vereiste en kan ik die van iemand overnemen misschien?

Mathijs

• anne

Hoi Mathijs,

Ik heb dit onderwerp ook al uitgezocht, en als je iets wil gaan slikken zal dat toch echt Malarone moeten zijn. Wij gaan ook naar de gebieden die jij noemt en in principe hoef je voor Luang Prabang en Vientiane niets te slikken. Maar omdat wij ook naar Vang Vieng en Pakbeng gaan zullen wij de Malarone toch gaan slikken. Paludrine alleen doet weinig, dus je zult voor jezelf moeten overwegen of je het wel of niet zal moeten gaan nemen. Veel succes met je avontuur!

groetjes Anne

• Mieke

In Laos kan je malaria oplopen, maar als je gewoon voorzichtig bent, een geimpregneerde klamboe gebruikt en je insmeert met lotion met minimaal 40% DEET kan er bijna niets gebeuren. Malariapillen is uiteindelijk natuurlijk chemische bende voor je lichaam. Bovendien schijnt het zo te zijn dat als je pillen slikt het alleen maar moeilijker wordt om je te genezen als je dan alsnog malaria krijgt. Ik ben er zelf flink ziek van geweest (van de pillen) en ben ermee gestopt gedurende mijn reis. Oppassen in de avonduren, lange broeken en lange mouwen dragen en er is niets aan de hand.

• anne

Nog even een late reactie op wat Mieke schreef; Sorry hoor, maar ik denk dat je DEET pas echt als “chemische rotzooi” kan beschouwen. Dat is gewoon een soort insecticide. Misschien komt het omdat ik zelf in het medische wereldje zit, maar ik denk niet dat je Malarone als troep moet beschouwen. En dat je dan moeilijker van een eventuele malaria aanval zou genezen is echt een fabeltje. Verder kloppen de preventieve maatregelen natuurlijk wel. Maar ik denk dat iedereen voor zichzelf moet beslissen om al dan niet de tabletten in te gaan nemen, en ook in overleg met bv een GGD of iets dergelijks.

• Danielle

Helemaal mee eens, Anne