vragen over noord laos

• emmi

We gaan in november 3 weken naar Laos en noord-Vietnam, we twijfelen of we vanuit BKK naar Luang Prabang zullen vliegen en van daaruit in een dag of 5 de omgeving zullen verkennen, (ik weet niet of bijv. een 2 of 3 daagse trektocht verder naar het noorden mogelijk is?) Of toch bij Chiang Rai de grens over en dan met de boot via Xieng Kok naar Muang Sing - Luang Nam Tha en vervolgens naar LP. Dit laatste zal meer haasten worden denk ik, aangezien we ook tijd in Vietnam willen hebben. Wat is meer aan te raden?

Dan nog een vraag: Als je moet kiezen tussen een paar dagen een meerdaagse trekking doen ofwel in Luang nam Tha (Laos) ofwel in noord-west Vietnam (een dag of 4-5), wat is meer aan te raden? Ik weet niet of de natuur, de mensen te vergelijken zijn in deze 2 gebieden.

• Mieke

Ik zou absoluut de tijd nemen voor Laos, dat doet de bevolking ook. De bus gaat pas als die vol zit dus dat kan een paar uur duren. Laos is prachtig en puur, met name het noorden. Je kan uiteraard een trektocht doen, maar zelf op pad is ook prachtig. Met name de dorpjes Muang Ngoi Neua en (naam vergeten) het dorpje op een uur varen afstand (staat wel in de Lonely Planet). Van daaruit kan je ook prachtig de natuur in wandelen en slapen bij de lokale bevolking. Luang Nam Tha is niet zoveel als stadje, maar in de omgeving is het prachtig. Als je niet veel tijd hebt zou ik naar Luang Prabang gaan en dan noordelijk. Die andere route duurt dagen en de wegen zijn ook niet zo best in noord Laos. Zandwegen zijn geen uitzondering.

• emmi

bedankt voor je reactie,

Zou je vliegen naar Luang Prabang vanuit BAngkok of is de boottocht (slow boat) echt de moeite waard?

ben je toevallig nog via Savannaket naar Vietnam gereisd? Zo ja, hoeveel dagen moet je hiervoor uittrekken (we willen inderdaad niet heel gehaast gaan reizen).

• Mieke

Je kan vliegen naar Luang Prabang. Die boottocht gaat vanuit het noorden (Huay Xai, grens met Thailand) naar Luang Prabang. Als je over land gaat duurt dat wel een tijd. Je moet dan eerst met de trein naar de grens bij van Laos komen, dan oversteken naar Vientiane en van daaruit is het nog zeker 7 uur naar Luang Prabang. Het is wel lang, maar je kan met de nachttrein. Dat scheelt je ook een slaapplaats. Je komt s ochtends in Vientiane. Op weg naar Luang Prabang kom je lang een dorpje Vang Vien, een echte backpackers hang-out. Kan je een tussenstop maken.

Luang Prabang is overigens erg mooi. Naar mij idee (en vele anderen met mij) de mooiste stad van Laos met tempels, een gezellige avondmarkt en gewoon een leuk stadje aan de rivier waar buiten je ook nog een hoop leuke dingen kan zien en doen.

Ik ben niet via Savannaketh de grens overgestoken geloof ik (of toch wel, het was donker). Wij namen de bovenste van de twee grensovergangen en deden dat met een bus. Geen pretje. Je zit 24 uur in de bus van s avonds 7 uur in Vientiane tot de volgende avond in Hanoi. Er zijn vast andere opties. Veel mensen vliegen ook van Vientiane naar Hanoi, maar dan moet je wel een week van tevoren je ticket regelen, anders is het vol (wij hadden die pech)

Succes! Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel!

• Prikker

Hoi Emmi,

Whow wat een moeilijke keuzes heb jij te maken… zo'n uitgebreid reisplan en dan zo weinig tijd. Je zult moeten gaan kiezen… wil je één of twee trektochten doen en wil je wel of niet vliegen. Als je twee trektochten wilt doen moet je absoluut vliegen anders haal je het nooit. Wil je beide landen echt goed bekijken heb je geen tijd voor trektochten. Waarschijnlijk zal het een mix worden.

De keuze trektochten Luang Nam Tha (LNT) of Sapa/Bac Ha is ook niet eenvoudig. Alle twee hebben ze voors en tegens. Luang Nam Tha is lekker rustig en niet zo platgelopen door toeristen als Sapa, maar Sapa is helemaal goed georganiseerd op trektochten. In beide plaatsen valt het prima zelf te regelen ter plekke, alleen heb je in LNT de kans dat je een dagje moet wachten. De omgeving van LNT en een brommertje huren is trouwens absoluut de moeite waard ! (onderweg dorpjes binnenrijden!!).

De route is ook afhankelijk van de keuzes die je maakt.

Het makkelijkst is het vliegen van Bkk naar Luang Prabang (LP), dan heb je de route trein via Vientiane (op zich niet zo heel erg interessant) en dan met de bus door naar LP (al dan niet met tussenstop in het khao sarn road van Laos - Vang Vieng = veel bier, kano-tochten en tubing). De mooiste route is via Chiang Khong de grens over in het noord westen van Thailand en met de (speed =2dagen of slow=3dagen) boot naar LP en of halverwege bij Pakbeng met de bus het noorden induikend naar LNT… echt fenomenaal. In (en rond) LP ben je echt 3-4 dagen kwijt, bespaar hier niet op, want d'r is veel moois te zien.

Van LP naar Hanoi kan per bus of vliegtuig. Per bus is het een rauwe rit van ruim 24 uur (met speling van nogmaals 24 uur agv pech onderweg) en per vliegtuig gaat het in een paar uur. Als je van LP nog eens helemaal naar Savannakhet wilt kost dat je minimaal 3 dagen en van Savannakhet naar Hue ook weer een rauwe busrit van 24 uur (ook hier weer speling van nogmaals 24 uur). Vanuit Hue kun je met de trein in 1 dag naar Hanoi en van daaruit in 1 dag naar Sapa of Bac Ha.. kost wel weer een dag regelen want bussen vertrekken 's ochtends vroeg.

Kortom, Laos en Vietnam zijn geen landen om haast te hebben…

Aangezien je dit wel hebt moet je kiezen en zoveel mogelijk vliegen zou ik zeggen.

Mijn advies :

Vlieg Bkk-Vientiane/LP 3 dagen daar (+ optie trektocht LNT) en vlieg LP-Hanoi 2 dagen (+optie trektocht Sapa/Bac Ha) en kies voor één van de twee trektochten dan is je vakantie vol. Als je op zeker wilt spelen kies je voor het toeristische Sapa, wil je iets meer bijzondere dorpen bezoeken, dan kies je het rustieke LNT.

Sterkte met alle beslissingen ! Wat je ook kiest, je zult er geen spijt van hebben… (tenzij je niet kiest… want dan is het echt teveel).

Succes !

Prikker

• stefan

dit zijn berichten waar je wat aan hebt…. bedankt !

• ralf

Hoi,

Waar ligt sapa? En heb je tips voor een goede gids die je ook iets in het engels over het gebied kan vertellen?

grtjs,

Ralf

• ralf

Hoi ,

Wie kan mij zeggen hoe lang een trekking duurt van Chang Rai, naar Xieng Kok, Luang Nam Tha en terug via Udom Xai naar LP?

grtjs,

Ralf