hoe van chiang mai naar lp?

• henk

Familie van 4 incl 2 kinderen van 16 en 17 willen in juli rondreis maken met onderandere traject Bangkok (trein) Chiang Mai (???) Luang Prabang. Wie kan mij adviseren over dit traject? Enerzijds zoeken wij mooie natuue en anderzijds mag het niet te veel dagen kosten.

graag reaktie en tips.

dank henk

• Kees

Er gaan redelijk goedkope vluchten van Chiang Mai naar Luang Prabang. Er gaat geen trein en er zijn geen wegen.(Heel erg bergachtig!) Wel is het mogelijk om met de boot over de Mekong rivier naar Luang Prabang te gaan. Dit is zeer oncomfortabel en niet zonder gevaar, maar het uitzicht onderweg is verbluffend!

• Billy

Heb afg. januari die boottocht gemaakt en het was inderdaad verbluffend en inderdaad ook oncomfortabel, duurde twee dagen en heb er geen moment spijt van gehad.Kees schreef:

>

> Er gaan redelijk goedkope vluchten van Chiang Mai naar Luang

> Prabang. Er gaat geen trein en er zijn geen wegen.(Heel erg

> bergachtig!) Wel is het mogelijk om met de boot over de

> Mekong rivier naar Luang Prabang te gaan. Dit is zeer

> oncomfortabel en niet zonder gevaar, maar het uitzicht

> onderweg is verbluffend!

• Kees

Ik ook niet achteraf. Wel afzien hoor! Maar ik had de snelle boot…

• henk

Hoe lang doet de snelle boot erover? Is dat binnen één dag en met hoeveel mensen aanboord? Gaarne enkele details voor afweging?

groet en dank Henk

• Kees

Snelle boot: 1.000B en je doet er ongeveer 7 uur over (inclusief de stops). Gaat ongeveer 90km/u (En dat is heel erg snel voor een boot) Het laatste stukje gaat met de bus en duurt ongeveer een half uurtje.

Er gaan 8 personen in een bootje plus een bestuurder. De baggage gaat voor in de boot. Je zit verschrikkelijk krap. (Ongeveer de oppervlakte van 4x een muismat!) Je krijgt een helm op met een groot vizier die je beschermt tegen het opspattende water (valt erg mee) en een zwemvest. Er wordt 1 keer gestopt bij een restaurantje (maar daar moet je je niet al te veel van voorstellen) De overige stops zijn op het water om te tanken en er zal vast ook wel een sanitaire stop plaatsvinden langs de oever.

Bij de langzame boot doe je er 2 dagen over, je hebt wel wat meer ruimte maar ook dat is voor ons europeanen erg weinig.

Het uitzicht onderweg is verschrikkelijk mooi!

• Mieke

Vergeet niet dat ten westen van Chiang Mai de omgeving ook erg mooi is (tegen de grens met Myanmar/Birma). Zou ik zeker aandacht aan besteden. Van Chiang Mai kan je naar Chiang Rai en van daaruit gaan er bussen naar de grens met Laos. Als je de Mekong oversteekt ben je in Laos en zijn er allerlei guesthouses die de boottripjes voor je willen regelen. De een uiteraard goedkoper dan de ander. De snelle boot is duur, maar je bent er zo. De langzame is goedkoop, duurt twee dagen (de tweede dag hoef je nog maar een paar uurtjes dus eigenlijk anderhalf) en er bestaat een kans dat je tussen de kippen en varkens zit. Een avontuur!!! De boot zet je in Luang Prabang af. Daar zijn enorm veel guesthouses en is altijd een plekje te vinden.

• henk

Kun je bij de grens van Thailand-Laos een visum krijgen voor Laos als je gebruikt maakt van deze snelboot?

• Kees

Ja. Een pasfoto en iets van $20 á $25 voor een visum van 14 dagen. Ik dacht dat als je langer wilt blijven je vooraf een visum moet kopen bij de ambassade (bijvoorbeeld in Bangkok)