Trein BKK-Laos

• Mathijs

hallo

Weet iemand hoe je het beste van BKK naar Laos kan,met trein, vliegtuig, bus, en wat de kosten, dan wel ervaringen zijn, ik begreep dat er ook nachttreinen rijden??

Boeken vanaf Nederland, of daar, ver vooruit of niet??

Hoor het graag.

Mathijs

• Kees

Naar Chiang Rai vliegen vanaf Bangkok om vanuit daar de boot te pakken naar Luang Prabang, Laos. Dat kan je doen voor ongeveer 20 euro met AirAsia.

Trein kan uiteraard ook en zal niet heel veel goedkoper zijn.

• steven

Mathijs,

Ben momenteel ook een beetje mijn reis aan het voorbereiden. Van 28sept tot 26 okt ga ik naar Laos.

Wat mij voorlopig het beste lijkt om vanuit Bangkok naar Laos te gaan is:

- online ticket boeken met Airasia

Ben op de website gaan zoeken en om 6:40u heb je een vlucht van Bangkok naar Chiang Rai voor 908,43BHT (=+/- 17,5€)

Moest je vanuit Amsterdam naar Bangkok met Eva-airways vliegen, kom je in 's ochtends aan in Bangkok, kun je 2 uur wachten en kun je om 6:40u uw vlucht naar Chiang Rai nemen!

Vanuit Bangkok kun je ook de nachttrein nemen naar Chiang Rai. Wat de prijs hier exact van is weet ik niet. Heb vorig jaar deze trein genomen naar chiang mai en als ik me goed herinner was dit niet veel goedkoper dan die 17,5€ voor het vliegticket met Airasia. De trein doet er misschien 14u over terwijl je vlucht slecht 60 min duurt. Dus is de keuze dan ook snel gemaakt! De slaaptrein is wel piekfijn in orde en ontzettend leuk, er hangt een echt trottersfeertje!

- internationale promotie van Bangkok airways

Een andere mogelijk is eens een kijkje te gaan nemen op de website van Bangkok airways onder internationale promoties. Daar heb kun je een ticket bangkok-luang prubang vinden voor 4.000BHT (=+/-77€). Is blijkbaar geldig enkel voor een vlucht tussen 1 mei en 30 sept.

Het is natuurlijk wel duurder dan die 17,5€ met Airasia maar het groot voordeel is natuurlijk dat je onmiddellijk in Luang Prubang bent, en niet meer de grens moet oversteken en de trage of snelle boottocht naar Luang Prabang moet nemen.

Persoonlijk denk ik voor deze manier de kiezen om in LP te geraken.

Als je vanuit Laos terug naar Bangkok moet gaan via Vientiane, dan kun je beter de grens oversteken en 40-50km verder naar Udon Thani gaan om daar een vlucht te nemen met Thai Airways naar Bangkok voor 1.990 BHT (= +/-38€)

Met thaiairways heb je trouwens ook een vlucht vanuit Vientiane naar Bangkok voor 181 $$$$…. dus toch maar snel die 40/50km overbruggen zou ik zo zeggen!

• Kees

“Moest je vanuit Amsterdam naar Bangkok met Eva-airways vliegen, kom je in 's ochtends aan in Bangkok, kun je 2 uur wachten en kun je om 6:40u uw vlucht naar Chiang Rai nemen!”

Let op! Indien EVA Air vertraging heeft mis je de AirAsia vlucht. (Eigen risico dus)

Je kan uiteraard ook rechstreeks vliegen naar Luang Prabang. Maar dan mis je de boottocht die ik een hele mooie, en zware, belevennis vondt. (Ook +/- 20 euro)

Vanaf Vientiene kan je ook voordelig naar Siem Reap of Phnom Penh in Cambodja vliegen!

Prettige vakantie!

• Arjan

Welke maatschappij vliegt rechtstreeks op LP? Vind ik zelf wel interessant omdat de boottocht over de Mekong wel mooi maar niet voor herhaling vatbaar was…….

• steven

- op de website van bangkok airways onder internationale promoties heb ik die vlucht voor 4000BHT gevonden, is enkel geldig tussen 1mei en 30sept.

- hebben jullie voor de snelle of de trage boot gekozen? Kunnen jullie hierover wat meer vertellen? Is het niet mogelijk om vanuit LP een mooi dag-boottochttripje te maken?

groetjes,

steven

• Arjan

Wij hadden de slow-boat, in 2 volle dagen van Houai Xay naar LP. Voor ons eenmalig omdat de boot smalle houten banken had en volgeladen was met backpackers. Als je vanuit LP een tocht maakt naar de Boeddha-caves vaar je dezelfde route een stukje terug. Als je even verder zoekt in dit forum vind je wel meer info over de boottocht (zowel slow- als speed-).

• Kees

Met de snelle boot doe je er ongeveer 7 uur over. De boot stopt onderweg één keer bij een wegrestaurant (maar dan op het water) en diverse keren om te tanken. Er gaan 8 personen in een boot, en je zit heel erg krap. (Nog minder ruimte als bij de slowboot) De boot gaat ongeveer 90km/u en het kost 1000B. Het laatste stukje naar Luang Prabang gaat per bus.

Een onvergetelijke ervaring! Prachtige natuur lang de rivier! Schitterend.

Ik denk niet dat je vanuit Luang Prabang nog makkelijk een boottocht kan maken. Aangezien het toch wel even van de rivier af ligt. Maar dit weet ik niet zeker.

Suc6!

• Arjan

Luang Phrabang ligt aan de rivier. Sterker: het ligt op een soort schiereiland tussen 2 rivieren, de Mekong en de Nam Khan (dacht ik)

• Kees

Klopt. Maar toch stoppen alle boten een paar kilometer voor de stad. Wat daar de reden van is weet ik niet. De rivier ligt sowieso even buiten het centrum