Op de motor in september

• pebbles

Wij willen graag eind augustus met het vliegtuig naar Bangkok.Vandaar uit met de trein naar Vientienne.Heeft iemand tips hierover(die treinreis weten we wel een beetje…).Wij willen ongeveer 5 weken rondtrekken.Ik ben dan ook al eerder via Savanneket en Pakse in Laos geweest.Totaal verkocht en wil dan door noord en zuid trekken.

Wie ook tips heeft over visums etc.Wij willen alles horen.Of ervaringen op de motor.maakt niet uit.

(*waar motors huren!?) En is het erg met de regentijd of is het goed te doen.

Kortom mail ons..

Thx voor de moeite alvast.

Groetjes

• kees

In Luang Prabang was het in oktober 2004 niet mogelijk om een motor te huren. De locale overheid had dat verboden. Dit omdat er teveel ongelukken waren met toeristen, en omdat de zwager van de burgemeester een taxi bedrijf had.

In Vang Viang was het geen enkel probleem.

In Vientianne weet ik het niet. Ik weet niet of een visum voor 5 weken mogelijk is.

Veel plezier!

• Prikker

In Luang Nam Tha kon ik ook zonder problemen een motor huren (zowel de Honda dream als zwaardere crossmotoren), maar ik kan niet onbeperkt rondrijden. Er wordt in het huurcontract een regio afgesproken waar je je in mag begeven. Toen ik daarbuiten ging (eigenwijs, eigenwijs) werd ik inderdaad door leger checkpoints aangehouden en om iets gevraagd. Een oostindisch dove glimlach, een spontaan opgekomen totaal onvermogen om die militairen te (willen) begrijpen en veel geduld hielp me toch voorbij die checkpoints te komen. Maar het was blijkbaar niet de bedoeling. In Luang Prabang heb ik trouwens in 2004 wel gewoon een brommertje (Honda dream) kunnen huren (ook hier kon ik maar in een beperkte regio rondrijden)

5 weken is dacht ik niet mogelijk. Je kunt maximaal 30 dagen in Laos verblijven, maar wellicht accepteren de grensposten een kleine bribe voor die paar dagen extra.

• Harold

Ik ben net terug van een motorrit van een maand uit Laos. Ik heb gereden van Zuid naar Noord, via ongeveer het Ho Chi Minh Trail.

Ik heb mijn Honda-Baja voor 15 USD per dag bij het Lankman hotel in Pakse gehuurd en daar ook weer ingeleverd. Het rijden door heel Laos was geen probleem, alleen op het stuk tussen Van Vieng en Phonsavan stonden veel militairen, maar hadden uitsluitend oog voor rebellen die hier nogwel eens opduiken.

Probeer in Vientanne, ook eens het Vietnamees ‘restaurant’ P.V.O. daar verhuren zij ook dikke Honda's Baja's. Verder heb ik geen crossers gezien in Laos.

Honda dreams (110cc) zou ik afraden gezien de staat van de B-wegen, regentijd en kans op lekke banden.

Succes!

• Marcel

Ook ik heb in Pakse een kleine motor gehuurd en daar het hele zuiden mee doorgereden voor een week. Je komt op plekken waar niemand komt en de bevolking staat je verbaasd na te kijken. De wegen aldaar worden op het moment stevig vernieuwd en zijn soms van een verbazend goede kwaliteit. Zijn ze net aan het vernieuwen dan rijdt je alsnog op een zeer slechte weg ;)

By the way, dit was een Honda dream 110 of 125 cc en daar gaat het best aardig mee, tenzij je off-road wilt gaan rijden.

Zelfde route gedaan als Harold, vermoed ik zo.

• Pebbles

Thx voor je mailtje.Het gaat nu in principe november worden.We zijn erg blij met wat ervaringen die ons toegezonden worden zodat we een beetje weten wat ons te wachten staat.Ik ben zelf ook in Pakse geweest..wat een bevolking supervriendelijk en leuk.Ik wil heel graag terug naar Laos.Waarschijnlijk word het 2 weken op de bike rondtoeren.(misschien 4 doe mn best) maar ik hoop dat dit genoeg is om Laos een beetje te zien.

Groetjes en bedankt nogmaals voor je bericht.

Ik hoop dat je een supertijd had.

Greetz

debby