Boottrip Luang Say - Luang Prabang

• Peter

Deze zomer wil ik met 2 andere mensen (65 jaar) van Luang Say met de boot naar Luang Prabang.

De mogelijkheden waaruit ik wil kiezen is de slow boat of de luxe boot die enkele keren per week gaat..

De luxe boot vind ik erg duur. Moet je die trouwens vooraf reserveren. De slow boot schijnt erg oncomfortabel te zijn. Als ik dan denk aan mijn 2 medereizigers (65 jaar) vraag ik me af wat wijsheid is.

Wie kan me hierover iets vertellen. En welke mogelijkheden blijven er over als de boot afvalt. Kunnen we dan met een bus of taxi of ????

Hoe komen we dan in Luang Prabang.

Bedankt alvast voor de reacties

Peter

• Arjan

De slow boat is erg onconfortabel. Ik weet niet welke trip je van plan bent te gaan doen (ik ken jouw vertrekpunt niet), maar wij zijn in twee dagen van Houai Xai (tegenover Chiang Khong-Thailand) naar Luang Phrabang gevaren. We zaten op een met toeristen volgestouwde slow-boat op smalle houten bankjes. Het was wel een ervaring, maar ik zou deze tocht niet nog een keer per slow-boat doen.

Ik zou mijn ouders van over de 60 deze tocht niet adviseren.

• kees

Ik heb deze trip gedaan met de snelle boot. (Ongeveer 7 uur) Je zit dan heel erg krap, en het gaat ontzettend snel (+/- 90km/h) De natuur was fantastisch om te zien. Maar het was wel af zien.

Maar of ik dit om mijn 65ste nog zou doen weet ik niet….

Vanaf Chiang Mai kan je voordelig vliegen naar Luang Prabang. Misschien is dat beter gezien de leeftijd van de deelnemers?

• Alice

Hoi Peter,

Ik ben nu in Thailand en sta op het punt naar Luang prabang te gaan. Als ik naar de verhalen om me heen luister van mensen die het al gedaan hebben is de slow boat niet convertabel. Het is twee dagen van 9 uur reizen (ongeveer). Het wordt aangeraden iets zachts mee te nemen om op te gaan zitten want je zit de hele reis op een smalle houten plank. Eten en drinken moet je ook van te voren kopen, want op de boot is dit niet te koop. Als je geluk hebt is er een toilette op de boot aanwezig.De boten zijn vaak overvol met mensen en goederen. Ik zou het je niet aanraden om op deze manier te reisen, zeker niet gezien de leeftijd van je vrienden.

De luxe boot heb ik nog niet eerder over gehoord. Zou je mij daar wat informatie over toe willen sturen? Welke dagen vaart deze boot? Hoeveel kost het?

Een vliegtuig vanaf Chiang Mai naar Luang Prabang (enkele reis) kost rond de 3000 Baht(ongeveer 60 euro).

Veel plezier tijdens jullie reis,

Alice

• Mieke

Het beginpunt is mij onbekend, maar ik weet wel dat je met een slowboat vanaf Huay Xai (in het noorden bij de Thaise grens) naar Luang Prabang aankomt. Het duurt 2 dagen (overnachting ergens in een dorpje) en er bestaat een kans dat je tussen de varkens en kippen zit. Ik moet zeggen dat juist dat wel echt Laos is. Het gebeurt zo vaak dat je in een tuktuk zit met een paar kippen op het dag en de biggen achterop te gillen. In Luang Prabang kom je in de stad aan. Taxi's kennen ze er niet echt maar er zijn volop guesthouses en als je niet te voet wil zoeken neem je gewoon een tuktuk. Kijk wel uit dat ze je niet oplichten. Blanken vragen ze altijd het dubbele van de normale prijs. Hoewel ze in laos nog lang niet zo erg zijn als in de omliggende landen.

• Peter

Hoi Alice

Bedankt voor je reactie.

De dure boot die ik heb gevonden is de Pak Ou boat.

Gevonden op de volgende site:

http://www.asian-oasis.com/MekongCruises/luang_say_cruises.html

Succes

Overigens ik lees in de Lonely Planet dat je ook met enkele mensen een boot

kunt huren en dat zou dan redelijk comfortabel zijn. Je huurt de boot met

ongeveer 10 mensen af. Als je daar nog ervaring mee opdoet hoop ik dat je me

even het e.e.a. laat weten.

Groetjes en veel plezier

Peter

• Arjan

Allemachtig. 219 of 300 USB…….

Wat duur!

Voor Laotiaanse begrippen dan, hè.

• Kees

De snelle boot kost 1000B per persoon. Er gaan 8 personen in, dus voor 8000B heb je een privé boot.

Je zit inderdaad op een kleine houten plank, en dat 7 uur lang. Er worden diverse stops gemaakt onderweg, maar het is een hele reis.