prijs malaronetabletten

• Anne Mieke

Dag allemaal,

Ik wil als medicatie een aantal malaronetabletten meenemen naar Laos. Ergens heb ik een tijd terug gelezen (maar waar?) dat deze rond de 2 euro per stuk zouden kosten. Na info bij mijn apotheek blijkt dat bedrag veel hoger. Afhankelijk van het aantal tabletten is de stuksprijs 2,90 - 3.00 euro. Is er iemand die weet of deze prijs inderdaad de gangbare prijs is of is dit bijvoorbeeld in Belgie (ik roep maar wat) veel goedkoper?

groeten

Anne Mieke

• P&C

Anne Mieke, ik heb 2,63 per stuk betaald bij mijn apotheek, maar kreeg alles terug van mijn aanvullende ziektekostenverzekering. Mocht je het nog niet hebben gedaan dan zou je even je polisvoorwaarden na moeten kijken of je het ook terug krijgt, het scheelt je veel geld.

Petra

www.langevakantie.nl

• Lennart

Hallo Annnemieke,

Ik heb de Malarone tabetten bij een apotheek in een ‘achterstandsbuurt’ -zelfs zonder recept- gehaald. De prijs was € 2,50 per stuk.

Als je het adres wilt van die apotheek dan moet je het maar even laten weten

• anne

Hoi Annemieke,

De malarone tabletten zijn inderdaad zo duur. De prijs hangt af van het aantal dat je afneemt. Daar bovenop komt de afleverprijs van de apotheek. Die is in elke apotheek hetzelfde maar de totaalprijs hangt dus af van je hoeveelheid. Normaal gesproken is malarone niet zonder recept verkrijgbaar in nederland. Ze worden wel op internet aangeboden door mensen die ze over hebben van vorige reizen. Dus hoe het mogelijk is dat ze zonder recept in een “normale”apotheek aangeboden worden is mij ook een raadsel. Informeer zeker bij je verzekering of je iets terug krijgt. In de apotheek moet je ze wel betalen, ze zitten niet in de basispakketten die apotheken kunnen declareren .

groetjes Anne ( ben apothekers assistente, dus vandaar deze uitgebreidere info)

• Anne Mieke

Dankjewel voor jullie antwoorden.

Zoals gezegd, ik neem de tabletten alleen mee als eventuele medicatie, ik was alleen een beetje van de prijs geschrokken. Ik koop ze dan toch maar gewoon hier in de apotheek; op recept van mijn huisarts uiteraard. Dat laatste heb ik ook liever omdat ik wil dat er serieus en verantwoord mee wordt omgegaan. De malairatabletten van tegenwoordig zijn tenslotte haast complete chemokuren.

Ik denk niet dat ik hiervoor verzekerd ben, zeker niet als blijkt dat ik ze niet preventief ga gebruiken. Maar wat moet dat moet, beter een bedrag kwijt waar ik niks aan/voor heb dan malaria.

Groeten

Anne Mieke

• Lennart

Medicatie is bij overige medicijnen belangrijk, maar in het geval van malaria kijkt de dorpshuisarts of de sociaal verpleegkundige van de GGD op de wereldbol en zegt zonder enige kennis van de situatie daar; Ohh Laos, dat is toch een land in Azie?, daar heb je gevaarlijke muggen na 19:00, neem maar voor de zekerheid Malarone. Dan denk ik bij mijzelf; heb ik hiervoor € 32,– voor betaald (consultrecept) ? terwijl deze kennis ook op een prikbord te vinden is?

Kortom, ik ben gewoon de eerste de beste apotheek binnen gelopen en gevraagd naar Malarone. De apotheek vroeg niet om een recept, maar wilde alleen weten of ik genoeg geld bij mij had. (het was immers toch niet declarabel voor hem).

Kortom medicatie is totaal niet belangrijk bij het voorschrijven van Malarone. Geld en dagen (+ 8 tabletten) tellen echter wel!

• anne

hoi lennart,

ik ben het helemaal met je eens hoor, want zo werkt dat nu eenmaal (zo'n consult bedoel ik) Eigenlijk zouden dit soort middelen vrijgegeven moeten worden zodat je ze ook zonder recept kunt kopen. Maar de nl wetgeving vereist het nu eenmaal, dit is een UR middel (betekend dat je het Uitsluitend op Recept kunt kopen) Jij hebt dus gewoon geluk gehad in dat achterbuurt apotheekje.Heb je wel een leuke reis gehad in Laos overigens? Of moet je nog vertrekken?

groetjes AnneLennart schreef:

>

> Medicatie is bij overige medicijnen belangrijk, maar in het

> geval van malaria kijkt de dorpshuisarts of de sociaal

> verpleegkundige van de GGD op de wereldbol en zegt zonder

> enige kennis van de situatie daar; Ohh Laos, dat is toch een

> land in Azie?, daar heb je gevaarlijke muggen na 19:00, neem

> maar voor de zekerheid Malarone. Dan denk ik bij mijzelf; heb

> ik hiervoor € 32,– voor betaald (consultrecept) ? terwijl

> deze kennis ook op een prikbord te vinden is?

>

> Kortom, ik ben gewoon de eerste de beste apotheek binnen

> gelopen en gevraagd naar Malarone. De apotheek vroeg niet om

> een recept, maar wilde alleen weten of ik genoeg geld bij mij

> had. (het was immers toch niet declarabel voor hem).

>

> Kortom medicatie is totaal niet belangrijk bij het

> voorschrijven van Malarone. Geld en dagen (+ 8 tabletten)

> tellen echter wel!

• Anne Mieke

Blijkbaar wordt met verschillende maten gemeten in Nederland. Mijn apotheek verkoopt niet zonder recept. Ik probeer als vanaf afgelopen woensdag een recept te pakken te krijgen voor 12 tabletten noodmedicatie. Mijn huisarts wil geen recept schrijven. Ik heb gepraat als brugman, uitgelegd wat voor land Laos is (en waar het ligt!!!!), haar verteld dat ik een zeer ervaren Azie-reiziger ben, maar ze wil geen recept uitschrijven omdat ze er te weinig vanaf weet. De GGD (Eindhoven) gebeld, nogmaals uitgelegd. De dame vroeg ik of ik al ooit bij ze geweest was, mijn andere injecties had gehad. Haar vriendelijk verteld dat ik alleen een recept wilde omdat mijn huisarts weigert. Maar nee, ik moet eerst op werkdagen tussen 9.00 en 10.00 bellen! Beetje moeilijk als je secretaresse bent in de wetenschap dat je dat nummer tig keer moet bellen om uberhaupt al iemand aan de telefoon te krijgen. Er wordt dan “bekeken” of ik eerst een afspraak moet maken. Dat laatste ben ik overigens niet van plan. Ze mogen het opsturen of klaarleggen zodat ik het op kan halen.

En anders? Maar eens met mijn ziektenkostenverzekering bellen.

Ik vind het ongehoord dat ik zoveel moeite moet doen.

Grrrrrrrrr, zo dat moest er even uit.

Iemand nog een lumineus idee?

gr

Anne Mieke

• anne

belachelijk dat je zoveel moeite moet doen terwijl je precies weet wat je nodig hebt!

dat doet me denken aan India wat betreft de bureaucratie.. van het kastje naar de muur en terug.

ze zullen je bij de GGD wel een consult aan willen smeren, want daar zijn ze ook erg commercieel bezig.

Nou succes hoor Annemieke ik hoop dat het goed afloopt

sabaidee! Anne

• Harold

Probeer de KLM travel clinics eens (bijv. op Schiphol of in Den Haag C.S) daar kan je zonder afspraak binnen lopen (ook vlak voor vertrek) en krijg je voor € 12,50 een recept mee.

Succes.