Moeilijk kiezen he. Misschien kan ik nog helpen. M.b.t Vang Vieng, ik vond het best een “schok”. Het was niet het Laos wat ik verwacht had in ieder geval. De omgeving is inderdaad mooi, maar het dorp… Teveel bars, restaurants, verlichting, pizzauithangborden en ontblote jongeren. Je merkt dat de Laotianen je ook anders benaderen dan in dorpen waar het toerisme nog niet zover is als hier.
Maar verder m.b.t. het zuiden. Ik ben vorig jaar een maand in Laos geweest en 12 dagen in het zuiden. Het leukste stadje vond ik Pakse. Zeker als je een beetje rondslenterd net buiten het centrum. Rustig, spelende kinderen die naar je lachen en zwaaien, ongedwongen. Het centrum is overigens ook niet heel groot. En verder is de temperatuur erg lekker in het ziden, merkbaar warmer dan het noorden! Het mooiste plaatsje waar ik in het zuiden geweest ben, is Attapeu. Het ligt op het Bolovenplateau, maar het is wel ong. 5 uur rijden (maar een prachtige rit!) vanaf Pakse. Het is heel authentiek, met vriendelijke mensen, een levendige markt, mooie omgeving ook, veel palmbomen en lekker warm. Er zijn maar weinig voorzieningen, ik heb 2 guesthouses en 1 lelijk hotel kunnen ontdekken en verder 1 tentje wat op een restaurant leek (met menukaart!). Je kunt wel op meerdere plekken bij de mensen eten. Dan staan er een paar grote pannen buiten en daar kun je dan wat uitzoeken. Een groot bord vol met een Lao beer voor 1 dollar! Dus het is wat behelpen als je moeite hebt met weinig voorzieningen, maar daardoor kun/moet je je lekker overgeven aan de fijne Laotiaanse sferen, zullen we maar zeggen. Succes met kiezen!