wat is leuker/mooier?

• Anne Mieke

…………..Tha Khaek of Savannakhet.

Hallo allemaal,

Ik moet/wil kiezen tussen een van deze twee. Ik heb niet al te veel tijd in Laos en ik wil toch een glimp van het zuiden opvangen. Het gaat mij om het gewone leven, met mooie platteland (in de buurt), rijstvelden en slaperige dorpjes, niet zozeer om toeristische highlights.

Wat vinden jullie van deze twee? Of heeft iemand nog een andere (betere, mooiere) mogelijkheid? Als het kan op een redelijke busafstand van Vientiane (max 8 uur).

Is het vanuit deze twee (of ander plaatsen) ook redelijk gemakkelijk Thailand in te reizen (richting het zuiden)?

groeten

Anne Mieke

• Kees

Vang Viang is erg mooi. Schitterende natuur, gezellige sfeer, en veel leuke dingen te doen. Op 7 uur met de bus vanaf Vientiene.

• Prikker

De omgeving van Van Vieng is idd erg mooi dat ben ik met Kees eens, maar helaas is Vang Vieng zelf in mijn ogen niets anders dan een Khao Sarn Road met alle verdovende middelen, beerbars en vage types die ook daar rondlopen…

Nogmaals, de omgeving is prachtig, maar het gewone leven, platteland en slaperige dorpjes zul je er niet vinden. Het is pure commercie daar.

Een echte glimps van Laos zul je niet rond Vientiane vinden, ben je echt zo kort in Laos ? of kun je er een weekje van maken ? In dat geval zou ik het noorden van Laos bezoeken of het uiterste zuiden, daar is alles nog ruim vertegenwoordigd wat je zoekt.

• Anne Mieke

Ik heb me niet goed uitgedrukt zie ik nu in mijn eigen bericht. In ben twee weken in Laos. Ik “begin” in Luang Prabang en reis dan zuidwaarts. Vang Vieng zat al in de planning maar door het laatste bericht twijfel ik daar nu aan. Dan verder naar Vientiane maar dat schijnen veel mensen ook al niet geweldig te vinden. Daarna dan nog een stukje zuidwaarts. Daarom kwam ik in Tha Khaek en Savannakhet uit.

Kortom ondanks dat het maar twee weken is wil ik als het kan toch allebei. Over land reis ik het liefst, wil zoveel mogelijk zien. Aangezien de reistijden nogal lang zijn misschien toch maar een traject vliegen.

Nog meer ideeen?

Sowieso dank voor jullie antwoorden.

gr

Anne Mieke

• Prikker

Als je toch in het noorden zit, besteed dan wat meer tijd in (en rond) Luang Nam Tha en evt Muang Sing.. dat is nog wel landelijk en hier kun je goede trekkings doen (allemaal lokaal te organiseren).

Savannakhet is een aardig dorpje met een leuk marktje, maar er is niet verschrikkelijk veel te zien/doen.

• Sandra

Moeilijk kiezen he. Misschien kan ik nog helpen. M.b.t Vang Vieng, ik vond het best een “schok”. Het was niet het Laos wat ik verwacht had in ieder geval. De omgeving is inderdaad mooi, maar het dorp… Teveel bars, restaurants, verlichting, pizzauithangborden en ontblote jongeren. Je merkt dat de Laotianen je ook anders benaderen dan in dorpen waar het toerisme nog niet zover is als hier.

Maar verder m.b.t. het zuiden. Ik ben vorig jaar een maand in Laos geweest en 12 dagen in het zuiden. Het leukste stadje vond ik Pakse. Zeker als je een beetje rondslenterd net buiten het centrum. Rustig, spelende kinderen die naar je lachen en zwaaien, ongedwongen. Het centrum is overigens ook niet heel groot. En verder is de temperatuur erg lekker in het ziden, merkbaar warmer dan het noorden! Het mooiste plaatsje waar ik in het zuiden geweest ben, is Attapeu. Het ligt op het Bolovenplateau, maar het is wel ong. 5 uur rijden (maar een prachtige rit!) vanaf Pakse. Het is heel authentiek, met vriendelijke mensen, een levendige markt, mooie omgeving ook, veel palmbomen en lekker warm. Er zijn maar weinig voorzieningen, ik heb 2 guesthouses en 1 lelijk hotel kunnen ontdekken en verder 1 tentje wat op een restaurant leek (met menukaart!). Je kunt wel op meerdere plekken bij de mensen eten. Dan staan er een paar grote pannen buiten en daar kun je dan wat uitzoeken. Een groot bord vol met een Lao beer voor 1 dollar! Dus het is wat behelpen als je moeite hebt met weinig voorzieningen, maar daardoor kun/moet je je lekker overgeven aan de fijne Laotiaanse sferen, zullen we maar zeggen. Succes met kiezen!

• S

Ik snap niet waarom Vientiane zo slecht bekend staat. Viel me 100 % mee!

Zuiden was ook erg leuk. Bij Wat Phu zijn ook een paar kleine guesthouses. Uitzicht op de Mekong. Erg gaaf.

• Arjan

Vientiane is niet slecht, vond ik, maar na één of twee dagen heb je het hele stadje wel gezien. Heb je meer dagen, dan kun je die beter elders in het land besteden.

Nog even over Vang Vieng: het viel ons ook tegen. We waren door omstandigheden beperkt in onze bewegingsvrijheid en konden daardoor niet echt de omgeving in. Dan ben je snel uitgekeken, tenzij je plezier hebt in hangen in een bar, westers eten onder het genot van een luidruchtige films op de televisie en slenteren tussen backpackers langs cafés en guesthouses.

• Esther

Hé Annemieke,

ik ben heel benieuwd hoe jij je reis gepland hebt, ben nl. zelf ook van plan om van Luang Prabang naar Vientiane te reizen. Ik weet echter nog niet of ik kan vliegen op LP en met welke (gerespecteerde) maatschappij, of dat ik beter vanuit Thailand met de nachttrein zal gaan. Wellicht heb jij tips??