Smog in Luang Prabang?

• Anne Mieke

Dag allemaal,

Ik ga volgende maand naar Laos (dwz ik heb een ticket naar Bkk geboekt maar verder ben ik nog niet gekomen)

Nu heb ik uit de LP begrepen dat in de maand april de mogelijkheid groot is dat er Luang Prabang een smog hangt door het grootschalig afbranden van velden, houtverbranding e.d. Het schijnt zelfs zo erg te zijn dat de bevolking hierdoor ademhalingsmoeilijkheden en branderige, waterige ogen van heeft.

Heeft iemand hier op het forum hier ooit van gehoord c.q. ervaring mee?

Is het echt zo erg (zodat ik een andere bestemming moet kiezen)?

Groeten

Anne Mieke

• Kees

Ik denk dat dat wel zal loslopen. Er is bijna geen auto verkeer dus het kan niet van de uitlaatgassen zijn. Het kan in Laos door de bergen best mistig zijn. (Heel erg mooi gezicht met die bergen) Als men de rijsvelden gaat afbranden zal er best eens wat blijven hangen. Ik kan me echter niet voorstellen dat de gehele stad daar enorme last van zou hebben.

Ik zou je zeker hierdoor niet laten afschrikken.

Tip: Vang Vieng is ook heel erg mooi. Misschien een bezoekje waard?

• Anne Mieke

Hallo Kees,

Het ging niet over uitlaatgassen of gewone mist maar een smog van rook. Ik heb dat eens in Sarawak meegemaakt en dat was echt verschrikkelijk. (rijst)velden afbranden doen ze in het noord van Thailand ook. Wat hier bedoeld wordt zou een mega-af/verbranding zijn in het droge seizoen, dus februari tm april. Er stond ook bij dat de Laotiaanse authoriteiten er alles aan doen om dit te voorkomen.

En, ja hoor, Vang Vieng zit ook in de route, op weg naar Vientiane, of omgekeerd naar LP.

Ik weet, voor mijn doen, nog niet zo heel veel van Laos en buiten het internet heb ik nog niet veel boeken erover gevonden. Maar enfin, ik begin me een beeld te vormen.

Alle tips zijn welkom

groeten

Anne Mieke

• Arjan

Ik zou Luang Phrabang toch niet willen missen, als je in Laos bent. Het wordt niet voor niets de meest Laotiaanse stad van Laos genoemd.

Wij waren er in november, maar toen viel me op dat er vooral 's avonds een geur van houtvuur in de stad hangt.

• Harold

Er hang inderdaad tot juni een vervelende brandlucht in L.P. Vooral 's middags kan die smog vervelend zijn. De rook is afkomstig van afgebrande tropische regenwouden die door -slash en burn- geschikt worden gemaakt voor landbouw.

Doodzonde van die bossen natuurlijk en het werkt erosie in de hand.

Ik vond de smog vervelend, maar het hield mij niet tegen om L.P. te bezoeken. Eigenlijk heb ik door heel Laos die brandlucht geroken.

Als je last hebt van jouw luchtwegen is dat natuurlijk een ander verhaal. Blijf dan liever in Thailand.