met kinderen naar laos

• amber

hoi,

wij willen in de zomervakantie met de kinderen 6 weken door thailand en laos trekken. In thailand is dat geen probleem ( we waren er al eerder met kids). Maar toch willen we proberen om de route Vientiane-Vang Vieng-Luang Prabang te bereizen en in ieder geval wat “luxere”hotels/guesthouses te nemen. Denken jullie dat dit mogelijk is? Heeft iemand uberhaupt een familie rond zien trekken in Laos?

Alle tips zijn welkom. Ook over vervoer en verblijf! Alvast bedankt

• Sandra

Ik denk dat dit wel lukt. Ik ben zelf net terug van 1 maand reizen door Laos met mijn vriend. Ik heb een aantal gezinnen gezien, zeker ook met kleine kinderen, met name in de wat “grotere” plaatsen. Als ik kijk naar de accomodatie die ik gezien heb in de plaatsen die jij noemt, is er redelijk veel keus. En het mooie is dat het, ook de wat betere guesthousen en hotels, betaalbaar is. Je kunt het je dus, tot op zekere hoogte, zo comfortabel mogelijk maken. Een wat comfortabelere kamer (2 persoons, eigen douche met over het algemeen warm water en eigen toilet) is er al vanaf een dollar of 8 (per kamer!) en voor 35 dollar heb je echt een hele mooie kamer. In Vang Vieng bijvoorbeeld heb je aan de rivier (naar links als je bij de rivier bent) een beetje aan het eind van het dorp een heel leuk guesthouse met allemaal hutten. De wat “luxere” bakstenen" hutten met eigen badkamer en veranda waren 9 dollar per hut. Lijkt me hartstikke leuk met kinderen, er was ook een soort tuin/veld waar ze kunnen spelen. In Vientiane en Luang Prabang is er meer keuze. Als ik kijk naar het eten is er in deze plaatsen ook een ruime keuze. Wederom zeer betaalbaar en als je kinderen niet van pittig Laotiaans houden, zijn er ook westerse gerechten, zoals bv frietjes, een pannekoek, omelet, of lekker gebakken rijst ofzo. Verder, het vervoer tussen de plaatsen vergt soms wat geduld en uithoudingsvermogen. De Laotiaanse kindertjes geven geen kik en kunnen de hele dag in dezelfde houding blijven zitten, maar ik weet niet of jouw kinderen dat ook voldhouden, haha. Wel is het mogelijk om tussen deze plaatsen niet met het locale vervoer te reizen, maar bv met een toeristenbus (bv 7 dollar p.p. Vientiane - Vang Vieng). Of met een privebusje (ong 50 dollar voor busje Vang Vieng - Luang Prabang), dan kun je stoppen wanneer je wilt, lekker de benen strekken of een dorpje bekijken. Ook zijn er vluchten tussen Vientiane en Luang Prabang (ik geloof 65 dollar p.p.).

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Lijkt me hartstikke leuk om met je kinderen naar Laos te gaan. De kinderen daar zijn heel nieuwschierig, dus ik denk dat ze gauw vriendjes en vriendinnetjes maken.

• amber

Bedankt voor je leuke bericht op het prikbord! Je hebt me echt overtuigd dat het te doen moet zijn. Onze kinderen zijn ook niet meer heel klein, ze zijn nu 7, 9 en 11 jaar oud. En we denken er aan om de reis te gaan maken in zomer 2006. We zijn nu nl nog druk aan het sparen (alle reiskosten x 5, dat tikt toch aan) en ook om de 6 weken vrij op het werk te regelen. Maar ik denk dat het me wel zal lukken. Het zal een onvergetelijke ervaring voor ons allemaal zijn, ook voor “later” voor de kinderen. Weet jij nog hoe dat geusthouse in Vang Vieng heet met die hutten, dat klinkt inderdaad erg leuk! Dat is toch ook het dorpje waar je in die grote banden de rivier af kunt drijven? Hebben jullie dat ook gedaan, het lijkt me voor de kinderen erg leuk. En we zullen ook zeker met de (prive) minibusjes gaan reizen, want ze kunnen inderdaad niet hele dagen stil zitten.Maar dat hoeft ook niet wat ons betref! En vanuit Luang Prabang zullen we waarschijnlijk toch terug vliegen naar Chiang Mai, want 2 dagen op de slowboat is voor ons erg leuk, maar duurt voor de kids wel erg lang. Het voorbereiden van de reis, en de route geeft me al veel voorpret.

En Laos zullen we dus toch gaan bezoeken! Je moet weten dat we in een klein dorpje wonen waar iedereen ons zowieso voor gek gaat verklaren dat we dit aandurven. De meeste mensen hier zijn meer van het all-inclusive Turkije vakantie-type, en van Laos heeft niemand hier ooit gehoord! Laat staan dat je dit ook nog op eigen houtje gaat doen…. Fijn dat niet iedereen van hetzelfde soort reizen houdt!

Nogmaals bedankt voor je informatie, en mocht je nog iets te binnen schieten dan houdt ik me altijd aanbevolen!

• Sandra

Ik ben de naam van dat guesthouse in Vang Vieng vergeten. Het had iets met Les Jardins (maar er was niks Frans aan verder) in de naam en dan iets Laotiaans er achter. Ze hebben in het dorp ook een guesthouse, maar bij de rivier hebben ze dus huisjes. Je kan in Vang Vieng inderdaad op een rubberband de rivier over. Ik heb het niet gedaan. Ook is er een soort relaxed eiland waar je je wat makkelijker in badkleding schijnt te kunnen vertonen en waar je, denk ik, dan kan zwemmen. Er is een stukje buiten Vang Vieng ook een heel mooi eco resort (weet de naam niet) aan een rivier waar zowieso gezwommen kan worden en je kan daar ook kanoeen. Dat ligt heel erg mooi. Ik denk dat het wel iets duurder is dan een gemiddeld guesthouse in Vang Vieng zelf. En je zit wat ver af van de restaurantjes in Vang Vieng. Ik vond het dorp zelf wat “toeristisch” aandoen omdat er veel keus is in guesthouses en restaurants (en veel reizigers aantrekt). Maar dat kan ook prettig zijn. De omgeving is heel erg mooi.

Ja, het lijkt me een geweldige ervaring voor kinderen en voor jullie om je kinderen daar zo mee te maken. Misschien moet je er wel aan denken hoe je omgaat met als ze ziek worden. Ik ben daar zelf niet ziek geworden. Maar het kan natuurlijk altijd en je loopt wat meer kans in zo'n land. Kinderen kunnen daar misschien moeilijker mee omgaan en echt goede zorg, zeker als het om iets ernstigs gaat, is ver te zoeken.

Geniet van de voorpret en laat de mensen in jullie dorp maar lachen. Als jullie terugkomen met al die mooie verhalen dan is iedereen (volwassen of kind) jaloers!!

• Kees

Dat met die band heet daar “Tubing”. Je gaat met de band en een tuk-tuk een aantal kilometers stroomopwaards en vervolgens drijf je langzaam terug naar Vang Vieng. (Soms is er een klein stroomversnellinkje, maar dat mag geen naam hebben)Onderweg kan je allerlei dingen doen zoals een grot bezoeken, met een schommel in de rivier duiken, van een cliff afspringen in het water, voetvolleybal. Ook zijn er diverse bamboe bouwwerken waar je af kan duiken. Maar de grootste attractie is toch wel bij iedere stop het drinken van een biertje. Aan het einde van de rit kom je aan en kan je je warmen bij een houtvuurtje alweer onder het genot van een drankje.

Erg gezellig allemaal! Veel jongeren uit alle delen van de wereld. Bijna heel Vang Vieng draait op het tuben. 's Avonds drinkt iedereen een biertje bij één van de vele restaurants, of kijkt een film. Of gewoon een potje pool in de kroeg. Zodra dit alles sluit verplaatsen ze zich naar het kleine eilandje waar nog een aantal uurtjes door gaat. (sfeer muziek, hangmatten, kampvuurtjes, reisverhalen uitwisselen, etc)

Elke dag gaan een flink aantal jongeren de rivier af op deze manier. Het zal je dan ook niks verbazen dat de meeste pas tegen het middag uur pas weer gaan tuben. (Dan is meestal de hoofdpijn van de kater weer een beetje gezakt)

Het is mij erg goed bevallen. Zeker voor kinderen is het leuk.

• Pieter

Krijg bijna tranen in m'n ogen als ik dit lees. Vang Vieng. Dat was zoiets als stoom afblazen, ff lekker ordinair de toerist uithangen, beesten, plezier maken. Wie wil dat af en toe niet? Tuben man, geweldig, alleen raadpleeg dan niet eerst een “happy menu” :-P

Maar dat eilandje Kees, ten tijde dat wij er waren bekend als het feest eiland, dat was toch wel een barre tocht om daar te komen! Met een lekke boot, en dan hozen maar. En zo moest je dan ook terug….wow.

Maar goed Amber, je zal wel niet met de kids gaan feesten s'nachts, en toch weet ik zeker dat je je wel zal vermaken, niet alleen in Vang Vieng maar natuurlijk ook in Vientiane of Luang Prabang, prima te doen. Zoals al gezegd is de gezondheidszorg wat minder, maar na wat “harden” in Thailand en goed oppassen wat je eet en waar is het verder allemaal prima te doen, mensen zijn er dol op kinderen en houden altijd rekening met ze, dus wat dat betreft is het nog beter dan hier!

En heel gaaf dat je vanuit een klein dorpje op reis gaat, ook ik ben opgegroeid in een klein dorp en idd daar werd ik voor gek verklaard om alleen weg te gaan, en het heeft zich inmiddels al omgezet in een gezonde dosis respect, dus ik weet wat je bedoelt ;-)

Veel succes met de voorbereidingen.