wat en hoe en waar

• koen

wat kost een reisje vanuit bangkok naar laos via de mekong

3 weken in laos blijven en wat natuur en cultuur zien tegen een backpacker prijsjes met goedkope overnachtingen en de huur van een moterfiets voor een week

• Kees

Voor +/- 20 euro kan je van Bangkok naar Chiang Rai vliegen. (Airasia.com)

Vanuit daar kan je een bus of taxi pakken naar Chiang Kong waar je de grens (tevens de Mekong) over kan steken. (Taxi 40 euro, bus nog geen 4 euro)

De kosten voor een visum zijn geloof ik 20 dollar.

Om naar Luang Prabang te varen met de speedboat (7 uur) ben je 20 euro kwijt. Ik weet niet wat de langzame boot kost.

Een fatsoenlijke maaltijd in een westers restaurant kost ongeveer 4 a 5 euro.

Bier is een dollar. (0,7l !!!!!)

Een hotel met aircon en warm water komt uit op 10 a 15 dollar per kamer. (Luang Prabang is iets duurder dan de rest van Laos)

Een reis door Laos hoeft dus echt geen vermogen te kosten!

• Prikker

Een gratis tip : De Mekong komt niet eens ver in de buurt van Bangkok.

In Laos kun je met 15 Euro per dag ruim rondkomen… een basic brommer kost zo'n 6-8 dollar per dag.. een echte (cross)motor wat meer, bij langere huur wellicht korting. Als je backpacker style reist is die 15 € inclusief dat brommertje..

• Kees

Hou er rekening mee dat de gouveneur het heeft verboden om motorbikes te verhuren aan toeristen in Luang Prabang. (Te gevaarlijk) In de andere steden geen probleem. (De gouveneur zal ook wel een taxi bedrijf hebben)

Wel lullig dat je soms een 12 jarig meisje voorbij ziet scheuren….

• arnoud

een boottrip vanuit thailand naar laos klinkt romantisch maar duurt al met al (incl alle vervoer dus) zo'n 3 dagen geloof ik…wij hebben het dan ook niet gedaan, en geen spijt, want we hebben er veel mindere verhalen over gehoord

(op wat stoere backpackertjes na die vertelden ‘dat je zoiets meegemaakt moet hebben’)

Waarom niet via airasia.com ticket boeken naar laos?

• kees

Air Asia vliegt niet op Laos en vanaf de Thaise grens (Chiang Kong) tot Luang Prabang is het slechts 7 uur varen.Daarna 30 minuten met een tuk-tuk. Je zit wel krap maar het is ongeloofelijk mooi!

• arnoud

Je hebt gelijk met dat Air asia verhaal

Volgens mij ben ik met lao ailines gevlogen (die hun vliegtuigen van rusland overkopen, ha ha!)

WEl betaalbaar, dat scheelt

• kees

Betaalbaar wel, maar russische kisten staan nu niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. Dat vindt ik wel een kleine meerprijs waard.

• oke

Bangkok - Vientiane per nachtbus 650 bath. Natuurlijk niet via de Mekong maar je het daar nog keuze genoeg. Guesthouses in Laos (klein doch proper) tussen de 5 a 10$. Huur van een fiets : 10000 kip per dag, brommer 4 a 5$

Eten tussen de 20000 en 40000 kip. Met 20 euro per dag moet je dus al zotte dingen doen.

Meer over Loas op:

www.reisfanaten.be

• arnoud

nee, die speedboats zijn betrouwbaar, not. Dan maar liever met russische kisten.

Of je moet de slow slow slow boat nemen natuurlijk, maar dat duurt wel errug lang