Loas: reizen alleen als vrouw af te raden?

• Laura

Hallo mensen,

Het lijkt mij leuk om vanuit Thailand door Loas en Vietnam te reizen maar vraag me af of dat af te raden is als vrouw alleen en welke plaatsen/gebieden ik eventueel dien te vermijden. Iemand die daar iets over kwijt kan?

Groetjes van Laura

• Kees

Nee hoor. Reizen in Laos is geen nkel probleem. Ook niet voor vrouwen die alleen zijn. Uiteraard wel je verstand gebruiken, maar dat geldt ook voor mannen.

• Laura

Hallo Kees,

Moet je dit verontrustende bericht op de website van de Lonely Planet dan eens lezen:

http://www.lonelyplanet.com/destinations/south_east_asia/laos/

Groetjes van Laura

• Kees

Ik ben net terug uit Laos.Er is in 2001 een incident geweest waarbij twee Zwitserse fietsers zijn omgekomen. Op dit ogenblik is alles echter rustig. Ze doen in Laos enorm hun best om toeristen te trekken en veiligheid is daar een onderdeel van.

Niet alles wat in de LP staat klopt….

Ik ben overigens nog nooit zo veel vrijelijke reizigers tegen gekomen als hier… Dat is toch een signaal. Vooral in Vang Viang.

• Laura

Hoi Kees,

Wat was dat eigenlijk voor incident als ik vragen mag?

Gr. Laura

• Kees

Een overval op een bus. (Politiek gemotiveerd)

• Prikker

Hoi Kees,

je hebt wel gelijk hoor, maar de situatie is dacht ik iets gecompliceerder.

Dat komt ook omdat nieuws uit Laos vrijwel niet de buitenwereld bereikt. Er zijn incidentele overvallen waarin lokale groeperingen een politiek georienteerde aanslag doen op bussen of wagens, maar dat sluit niet uit dat daarbij ook westerlingen slachtoffer worden van deze aanslagen. De ‘highroad’ tussen Vientiane en Luang Prabang wordt regelmatig afgeraden vanwege deze aanslagen en in het noorden vinden deze aanslagen ook plaats. Het is onduidelijk hoe de situatie is.. al sinds tenminste een tiental jaren geleden toen ik voor het eerst naar Laos ging en de situatie precies eender was. Om een of andere reden gebeurt er niets aan en interesseert niemand zich internationaal hierom. Het is wel duidelijk dat bepaalde volksstammen in Laos door de regering opgejaagd worden en zelfs vermoord.

Laura,

hoe onheilspellend dit misschien mag klinken.. je hoeft je echt niet onveilig te voelen in Laos. De Laotianen zijn de aardigste mensen die je kunt ontmoeten en de kans dat je slachtoffer van een aanslag wordt is veel kleiner dan dat je neerstort met je vliegtuig. Je kunt je overal in Laos op alle tijden van de dag en nacht op straat begeven als vrouw, niemand van de lokale bevolking zal een vinger naar je uitsteken of je onvriendelijk aankijken.

Wees wel bewust van het feit dat je nooit en te nimmer een monnik mag aanraken… ook niet als je hem iets offert/geven wilt/ontvangen wilt… dat mag gewoon niet.. leg het direct voor hem weg of laat een man het aannemen/geven, maar een Laotiaanse monnik mag nooit in lichamelijk contact komen met een vrouw. Heb respect hiervoor, het is hun religie.

(In veel andere boeddhistische landen zijn ze wat vrijer wat dit betreft maar Laos is nog wat conservatiever)

• Kees

Ik geloof dat op deze route een militair mee gaat met de bus. Onze bus had er ook één. Er gaan dagelijks zonder problemen veel toeristen over deze route.

• loes

Hoi Laura,

Ben toevallig net terug van 2,5 weken Laos (in m'n eentje) en ik heb geen enkel probleem gehad. Succes.

• Pieter

Laura, je hoeft je als vrouw alleen geen zorgen te maken. Lang zul je waarschijnlijk ook niet alleen zijn, er zijn zoveel mensen alleen op pad die elkaar venzelf wel tegenkomen. Zeker als je de veelbesproken “Mekong boot” gaat nemen.

Over die incidenten doen idd veel geruchten de ronde. Dat er in 2003 een granaat naar binnen is gegooid in een restaurant in Vientiane is een daarvan. Dat is bevestigd door ooggetuigen, maar wordt ontkend door de Lao overheid. En incidenten op de route Vientiane - Luang Prabang komen nog steeds voor, maar de kans is zeer klein en meestal betreft het dan aanslagen op local bussen, niet op zgn. VIP bussen voor toeristen. Die VIP bussen hebben namelijk hele wijze chauffeurs ;-) die, als er onderweg een groepje bandieten staat met machinegeweren, pakjes sigaretten uit her raam werpt. De “bandieten” hebben het dan te druk met sigaretten zoeken om te kunnen schieten.

Maar goed maak je niet dik, er gebeurt wel eens wat maar weet jij hoe veilig het voor toeristen is hier in Amsterdam?