Wie heeft ervaring met Lao-Aviation?

• Remco

Binnenkort vertrekken wij voor een maand naar Laos en Cambodja. Liefst willen we in het land ook vliegen, maar nu lees ik op de site van het mininsterie van BuZa dat er een negatief advies is voor binnenlandse vluchten in Laos. Wie heeft er ervaring met deze vluchten en kan me meer vertellen?

• Prikker

Ik heb er 2x mee gevlogen en die zijn prima hoor…. het ruikt een beetje naar zweet in het vliegtuig omdat het constant in gebruik was, maar het was basic maar okay.

Ze schijnen ook russische vliegtuigen in gebruik te hebben, daar zou ik het minder op hebben, maar ik heb ze nooit gezien.

Negatief reisadvies op binnenlandse vluchten in Laos en een snelweg van Luang Prabang naar Vientiane die regelmatig door bandieten wordt bestookt… Hoe kom je dan nog van LP naar Vientiane ? … Met de boot… meer mogelijkheden zijn er dan toch niet meer ?….

Laos is een vriendelijk land, maar de meeste geweldadige conflicten bereiken het buitenland niet via de media, dat wordt stilgehouden. Het is daarom moeilijk te bepalen hoe de situatie daar echt is. Er vallen slachtoffers, ook westerlingen, maar het zijn incidenten.

• Kees

Ik sta op het punt om naar Laos te gaan. Ook ik heb dat gelezen.

Maar wat ik heb kunen vinden is dat de internationale vluchten met Fokker 70's of Canadeese ATR72's wordt gedaan. Dat zijn uitstekende vliegtuigen met een goede history. De Antonovs en de Toepolijev's wordt echter ook gebruikt. En die hebben een zeer slechte naam.

Echter ik ben van mening dat een ritje in een taxi vele malen gevaarlijker is. Alles is relatief…

Als ik het overleef zal ik je even laten weten hoe het vliegen was….

• monica

Hallo wij zijn vorig jaar december naar Laos geweest en hebben daar vtwee vluchten met Lao Aviation gemaakt. Het valt op zich mee, alhoewel we in de laatste vlucht met een chinees vliegtuig vlogen, die niet echt meer modern te noemen was. Houd er rekening mee dat het pas kort van te voren vaststaat met welk vliegtuig er gevlogen zal worden. Het kan dus zijn dat het een toestel voor 30 maar ook voor 10 personen kan zijn, waardoor je moet wachten op het volgende toestel. Meestal laten ze wel de toeristen eerst (die betalen ook meer).

Heel veel succes en geniet van dit mooie land

• Pieter

Een vriendin van mij heeft in Laos gevlogen en is erg geschrokken. Het vliegtuig was smerig en roestig, en eenmaal in de lucht vulde het zich met rook. De piloot bleef lachen op zijn aziatische manier en vertelde dat dat normaal was in dit vliegtuig (????????????/). Ook werd er op zicht gevlogen en heeft hij een tijdje moeten cirkelen om een gaatje te vinden in het wolkendek. Toen het niet lukte is hij maar door de wolken heel laag gaan vliegen om de landingsbaan te zoeken!

Dit heeft mij ervan weerhouden hier te vliegen, plus dat je bij reizen over land of water gewoon veel meer ziet van dit prachtige land.

BTW het is niet nodzakelijk het merk vliegtuig wat het gevaarlijk maakt maar de staat van onderhoud. “Onze” goede oude fokker is ook een heel gevaarlijk vliegtuig als je het niet onderhoudt.

Maar misschien is de situatie na twee jaar nu verbeterd? Anders wil ik de echte thrillseekers succes wensen en vergeet vooral niet een parachute te vragen.