Verbinding Chian Mai - Luang Prabang

• Peter

Deze zomer wil ik met 4 personen een reis maken door Thailand - Laos - en Cambodja.

Ik heb enkele vraagjes.

- Hoe kom ik het gemakkelijkst aan een visum voor Laos en Cambodja?

- Kan iemand mij vertellen hoe ik per boot van Chiang Mai of daar ergens in de buurt naar Luang Prabang kan, hoe dit te regelen, hoe vaak per week gaat die boot en wat is de prijs.

Alvast bedankt

Peter

• Kees

Voor Cambodja is het simpel. Je krijgt voor $20 en een pasfoto bij aankomst in Cambodja een visum voor 30 dagen.

Om via Thailand naar Luang Prabang te gaan kan je het beste via Chiang Khong (Thailand) de grens over gaan naar Huay Xai (Laos). De boten gaan iedere dag. (Speedboat 1 dag / slow boat 2 dagen)

De meningen verschillen over het visum voor Laos. Volgens sommigen moet je vooraf een visum hebben (te halen bij de ambassade van Laos) En volgens anderen kan je dit bij de grens krijgen. Ook hier is weer een pasfoto nodig.

• Lindy

Hoi Peter,

Ik ben toevallig net van Chang Mai naar Luang Prabang gegaan. Vanaf Chang Mai kun je gewoon een bus pakken vanaf het busstation nar Chang Khong (hier ga je de grens over) Deze bus kost 169 baht, dus dat is ongeveer 3,50 euro. Je kunt vanuit Chang Mai ook met een mini bus en die kost 220 baht, dus 4,5 euro. Met de gewone bus is het ongeveer 7 uur. Je moet dus een nacht in Chang Khong overnachten. De volgende ochtend ga je de grens over en dan kun je het beste met de slowboat naar Luang Prabang gaan. Dit duurt 2 dagen en dan overnacht je in Pakbeng. De slowboat kost 750 baht (ongeveer 16 euro). Je kunt ook met de speedboot, maar die is echt af te raden, want dat is verschrikkelijk.

Het kost je dus 3 dagen om in Luang Prabang te komen.

Het is heel makkelijk om je visa te regelen. Je kunt het al in Bangkok doen, maar dat kost je misschien een paar dagen. Als je maar 2 weken in Laos wilt blijven kun je je visa ook bij de grens regelen en dit kost 1500 baht. Visa voor Cambodja kun je ook overal regelen.

Hopelijk kun je nu weer vooruit.

Lindy

• Kees

Dat is nog eens up-to-date info! Ik ga over 3 weken min of meer de zelfde route volgen.

Heb jij je zelf je visum aan de grens gekocht?

Heb je nog tips voor de overnachting in Chiang Kong?

Wat is er zo verschrikkelijk aan de speedboat?

Hoe is de overnachting in Pakbeng?

Nog andere tips?

• Prikker

Visum kun je aan de grens kopen ja, 30 $ (plus pasfoto), nadeel van de grens is dat je maar 15 dagen ipv 30 dagen die je in bkk krijgt (voor hetzelfde geld).

Chiang Khong sterft van de leuke gh's die over de rivier naar Laos uitkijken… zeker een zonsondergang waard .. (alleen zit je dan aan de verkeerde kant… maar de kleur van de ondergaande zon op Laos is ook mooi :) ) Behoorlijk wat mensen blijven ook in Chiang Khong ‘hangen’ omdat het zo relaxed is (en omdat sommigen hun visum via visumdiensten laten regelen = geldverspilling als je eenmaal daar bent)

Speedboat is leukkkkkkkkkk !!! lol.. okay het is niet ongevaarlijk en sommigen vinden het a-sociaal, maar het is een gebruikelijke manier van vervoer ook voor de lokale Lao bevolking… en de natuur is prachtig, maar één hele dag natuur kijken is voor mij voldoende hoor…. Wel oordopjes meenemen ja… (dan kun je tenminste slechts 3 uur niets meer horen in plaats van de gebruikelijke 8 uur … grapje :) ).

Pakbeng is 2x niets, maar prima voor een overnachting.. en mooi om 's ochtends de mist op te zien trekken in de vallei…. want vroeg opstaan zul je… anders is al het vervoer al weg.

Tips.. oordopjes dus….

• Peter

Iedereen hartstikke bedankt voor de info. Maar ik heb nog een enekele vraag.

Moet je de boot naar Luang Prabang vooraf reserveren ?? En in de L.P. lees ik bedragen voor de reis per slow boat plus overnachting enz van $ 120 dollar.

Dat is een luxere boot begrijp ik maar het verschil is wel erg groot. Wat is jullie ervaring. Is er als je de goedkope boot neemt toch nog wel eenn bgoede overnachting mogelijk in Pak Beng. ??

Groetjes

Peter

• Tim

Ga over een maand ook naar Laos moet mijn visum nog regelen

Kan je in Vientiane je visum verlengen met nog eens 15 dagen en als dat kan kom je dan duurder uit.Ik zat te denken om via Chiang Khong te gaan maar nu ik dit zo weer lees begin ik een beetje te twijflen zo'n slowboat lijkt me juist super relaxt.

• Tim

Hoe doen jullie het mety geld in Laos ik hoor omwisselen voor dollars maar dan loop ik weer voor een maand met veel dollars opzak. En kan dit ook nog gewisseld worden aan de grens of moet je dan eerst naar Chian mai of een andere groote stad

• Prikker

ja, je kunt in Vientiane zelf bepalen hoeveel dagen je wilt verlengen (max 15) op een 15-dagen-visum. Een 30 dagen visum kun je nergens in Laos verlengen.

Maximale visumduur is 30 dagen.

• Prikker

Thai Baht zijn prima om te wisselen in Laos, dus wellicht is het beter Baht mee te nemen dan dollars (dan heb je geen koersverlies en Baht kun je altijd gebruiken of in nood zelfs gewoon mee betalen in Laos).