Rough Guide, Footprint of toch LP?

• Mariëlle

Wie heeft ervaringen met andere reisbijbels dan de welbekende Lonely Planet, als het gaat om Laos en/of Cambodja?

• Arjan

Voor Laos haden wij de Rough Guide. De systematiek van de LP, die we daarvoor in Thailand gebruikt hadden, vond ik handiger. Maar met de Rough Guide kun je ook goed uit de voeten. Ik had voor deze gekozen omdat die toen, een jaar geleden, een recentere uitgave had dan de LP.

• Jaap

Ik heb zelf geen ervaring met de Rough Guide of de Footprint, maar ik heb wel in een reiswinkel gewerkt waar deze laatste gids als alternatief voor de LP werd verkocht.

Simpelweg komt het hier op neer. LP schrijft subjectiever dan FP. Het gevolg is dat er meer toeristen gaan naar een plek/guesthouse/hotel gaan dat positief in LP staat. Je kunt dan weten wat je te wachten staat.

In FP weet je soms niet precies waar je aan toe bent. Maar het voordeel is dat je, mede vanwege het feit dat er vaak meer plaatsen dan LP in staan, op verrassend leuke niet te toeristische plekken terecht komt.

Als je naar Zuid- of Midden-Amerika gaat dan is FP doorgaans beter dan de LP. Maar voor andere werelddelen, zoals Azië, kun je naar mijn weten beter de LP aanschaffen.

De LP van Laos dient gauw opnieuw uitgebracht te worden want veel prijzen kloppen niet meer. Plaatsen waar weinig over geschreven staat, zoals bijvoorbeeld Nong Khiaw in het Noorden, zijn best de moeite waard. Niet om er dagenlang te zitten maar wel om het authentieke gevoel te krijgen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groet,

Jaap