route suggesties gevraagd

• jacqueline

Hallo

Wij vertrekken 17 oktober voor 3,5 week naar Laos. Gaan vanaf Chiang Rai naar de grens van Laos en willen van daaruit eerst naar het noorden, en evt. ook het zuiden aan doen.

- Hoe vanuit Chiang Rai bij de grens van Laos te komen? Reisduur?

- Wij willen Laos van Noord naar Zuid doen. Is dit een goed plan of beter van Zuid naar Noord te reizen. (oa met oog op de boottochten, rivier op- of afwaarts)

- Routesuggesties en leuke overnachtingsadressen zijn van harte welkom!

Jacqueline

• Prikker

Hoi Jacqueline,

Als je bij Chiang Khong (in de buurt van Chiang Rai) de grens overgaat dan kun je mooi een route naar het zuiden plannen. Je reist van Chiang Rai-Chiang Khong in een paar uur (kort), maar je zult toch moeten overnachten in Chiang Khong (Thai zijde) of Huay Xai (Laos zijde) want de boten vertrekken voordat de grenspost opengaat. Reizen in Laos start vaak bij zonsopgang. Zowel Chiang Khong als Huay Xai zijn trouwens aardige dorpjes om een dagje door te brengen, sommigen blijven er zelfs langer ‘hangen’, het is er heel relaxed. Je visum kun je ter plekke (pasfotos bijhebben) of in Bkk al laten regelen, aan de grens krijg je echter maar 14/15 dagen voor hetzelfde bedrag maar het bespaart een dag wachten op je visum in Bkk.

Aangekomen in Laos zul je een keuze moeten maken, ga je richting Muang Sing of Luang Prabang. Richting het noorden ga je met een bus (die niet altijd rijdt afhankelijk van de weg/weersgesteldheid) naar het oosten met de slow of speed boat. Regel dit in de dag die je sowieso moet wachten en vertrek 's ochtends vroeg bij zonsopgang.

De Noordelijke route brengt je langs mooie natuurgebieden rond de plaatsen Muang Sing, Luang Nam Tha en Udom Xai vervolgens naar Luang Prabang, waar je zelf beslissen kan hoe lang je waar verblijven kan. Ik zou dit zeker doen (zie ook *).

De overwater route naar Luang Prabang brengt je eerst naar een kruispunt, waar je nog wel eens uit een paar extra dollar gescamd wordt vervolgens naar Pak Beng waar een overnachtingsmogelijkheid is, da's op zich een hele mooie omgeving.

Hier is de mogelijkheid om af te slaan naar het noorden richting Udom Xai*, waarna je de noordelijke natuurlijkgebieden alsnog zou kunnen bezoeken als je zowel overwater als de natuurgebieden in het noorden wilt beleven.. een beetje van beide.

Als je doorgaat over de rivier ga je in een dag door naar Luang Prabang over wederom prachtige rivierstraten door de jungle. Erg mooi, maar meer van het hetzelfde van de 1ste dag (Huay Xai-Pak Beng).

Luang Prabang moet je zeker een paar dagen voor uittrekken, hier is zo verschrikkelijk veel te zien/doen. De stad zelf wordt wel overstroomd met toeristen, maar heeft nog steeds veel moois te bieden en in de buurt is er ook veel te zien.

Pak Ou caves vind ik een beetje een afzetter, maar het is wel een mooi boottochtje (mocht je daar nog geen genoeg van hebben) en er zijn inderdaad 2 grotten met heel heeeeel veel boeddhas… moeite waard ? Nee, maar het is wel apart.

Wel moet je zeker de Kwang Si watervallen bezoeken (lekker dobberen) en helemaal naar boven gaan waar je een prachtig uitzicht over de hele vallei hebt..

Overal in het noorden geldt dat je bureautjes hebt die alles voor je regelen, of je huurt een brommer en je regelt een kaart en trekt er zelf op uit. Vaak ga je georganiseerd met een tuktuk naar diverse plekken en word je weer keurig thuis/ in het stadje teruggebracht. Huur zoveel mogelijk brommers om dagtripjes te maken, Laos is zo verschrikkelijk mooi en neem daarnaast die georganiseerd tripjes, echt de moeite waard.

Ik vond het noorden mooier dan het zuiden, mijn mening, dus mijn advies is om daar de meeste tijd door te brengen.

Je kunt nog verder naar het noorden richting oosten Phonsavan en de vallei der kruiken, maar de berichten/meningen daarover zijn wisselend, wel is het een leuk gebied om te brommeren en rond te dwalen.. maar tijd speelt hier een rol als je ook nog naar het zuiden wilt kun je dit misschien skippen.

Luang Prabang richting zuiden is een apart verhaal. Er zijn nog wel een aanslagen op bussen en er vallen nog wel een doden door opstandelingen langs de route Luang Prabang-Vientiane… er gaat een bus, die je langs één van de mooist routes in ZO azie brengt (als je niet lang bent, want dan zie je niets door de rare bussen, sommigen kruipen boven op de bus).. Bovenop de bergen zie je links en rechts gigantische valleien langs je heenscheren en toch word je heel skilful en veilig vervoerd. Onderweg is nog Vang Vieng, velen blijven daar hangen om te tuben of kano varen op de rivier, erg leuk, maar het dorpje zelf is zwaar k*t. Bier, barren, luidruchtige hippies en hotelletjes/guesthouses… een zware anticlimax in Laos. Wel is er dus veel in de buurt te doen.

Luang Prabang is een uitgestrekte stad met een aantal mooie dingen om te bezichtigen, zoals de grote markt, die franse toren (sorry naam kwijt, zoek maar op) maar zeer matige tempels en veel uitgaansleven. Ik vind het niets, maar veel mensen genieten ervan. Het voelt meer Thais aan dan Laotiaans (geen slecht woord over Thailand overigens). See the sights, maar houdt het kort.

Naar het zuiden kun je in één dag naar Savannakhet wat een leuk plaatsje is, maar niet byzonder veel te doen is. Meer relaxed over de rivier naar Thailand kijken is de inspannendste bezigheid.

Verder naar het zuiden kun je via Pakse naar de dolfijneneilanden en diverse andere bestemmingen waar ik zelf niet geweest ben, dus daar blijf ik kort over.

Wellicht zijn er anderen die daar iets over willen vertellen.

Ik vind het zuiden minder mooi en interessant dan het noorden, maar ook in het zuiden is er veel te zien/doen. Heb ook veel goede verhalen gehoord erover.

Je kunt zowel bij Savannakhet als Pakse de grens terug over richting Thailand.

Zo nu even uitrusten van het lange verhaal ;) hehehe.

Veel succes bij het voorbereiden van de reis.

Groetjes,

Prikker