van Thailand naar Vietnam

• sandra

Hallo allemaal,

Wij (vriendin en ik) gaan half december voor 3 maanden naar Azie. We vliegen op bangkok en gaan vervolgens via het noorden naar noorden van Vietnam dan naar het zuiden van Vietnam, Cambodja en vervolgens weer terug naar Thailand. Laos zijn we eigenlijk niet echt van plan te bezoeken maar we moeten er wel doorheen om in Vietnam te komen. Nou vroeg ik me af of er mensen zijn die mij kunnen vertellen of dit goed te doen is met de bus? trein? of dat de beter kunnen vliegen? en wat de kosten zijn. Ook zou ik graag willen weten hoe het zit met het krijgen van een Visum. Moet dit aan de grens of kan dit in Bangkok? Hoop dat er iemand is die ons wat verder kan helpen.

Thanx Sandra

• Jaap

Beste Sandra,

Jammer dat je Laos wil overslaan aangezien ik dit persoonlijk een hoogtepunt van ZO-Azië vind en Vietnam, vooral het Noorden, ondanks het prachtige landschap, eigenlijk een dieptepunt vind. Maar nogmaals dat is allemaal persoonlijk.

Van Noord-Thailand naar Noord-Vietnam via Laos kan alleen met de boot en de bus/auto aangezien er in Laos geen spoorlijn te vinden is. Je hebt de volgende mogelijkheden over land:

Nong Khai (th)-Vientiane (l)-Cau Treo (v)-Vinh (v). In Vientiane kun je reizen boeken naar Vietnam.

Chaing Khong (th)-Luang Prabang (l)-Phonsavan (l)-Nong Haet (l)- Vietnam.

Mukdahan (th)-Savannakhet (l)-Lao Bao (v)-Dong Ha (v)

Houdt er rekening mee dat het slopende reizen zullen zijn. Prijzen weet ik niet precies maar echt veel kost het niet. Vliegen kan misschien van Vientiane naar Hanoi.

Kijk eens naar de site van Lonely Planet op de Torn Three.

Veel plezier.

Jaap

• Kees

Alleen als je via de friendschipbridge in Nong Kai (Thailand) de grens over gaat kan je een visum kopen, of via één van de vliegvelden. Bij alle andere grensovergangen heb je vooraf een visum nodig. Verkrijgbaar bij de ambassade van Laos in Bangkok. Duurt 2 dagen en je moet iets van $30 betalen.

Veel plezier!

P.S. Vlieg je weer met Biman Air?

• aad

ik dacht dat je ook een 15 daags visum bij de grensovergang van Chiang Khong kon krijgen? of heb ik het mis? groetjes aad

• S

Een visum is in Bangkok snel te krijgen.

Ik wil me aansluiten bij Jaap: kijk nog eens goed naar je reisplannen, want Laos is het hoogtepunt van Zuid-Oost Azie! Mooi, rustig, aardige mensen, geen gedoe, ongerept, kleinschalig etc.

• Kees

Ik ga daar zelf ook in oktober de grens over, maar wat ik tot nu toe heb begrepen dat het voorheen wel kon, maar nu helaas niet meer.

• Prikker

Goede info Jaap.. heel duidelijk..

Ja, Chiang Khong kun je ook visa (direct - 14/15 dagen (ben ik effe kwijt)) krijgen.

• sloore

Wil het zelfde doen maar dan omgekeerd. Van Noord-Vietnam naar Thailand. Kan iemand iets gedeltailleerder uitleggen wat de route is en hoe? Vanaf Vinh wil ik eigenkijk naar Luang Prabang, is dit mogelijk? Kan ik mijn visum niet op voorhand bestellen in Belgie? Voor zowel Vietnam als Laos. Dab heb je die visumproblemen toch al niet meer. Of is dat niet mogelijk en moet je dat ter plaatse aanvragen?

Indien ik niet naar Luang prabang kan maar enkel door naar Vientiaenne swat is dan de route ? Graag een ruim antwoord. Alvast bedankt.