visum

• Sushi

Ik lees overal dat je visum voor Laos 15 dagen geldig is. Wij willen een beetje op ons gemakje kunnen reizen, maar wel heel Laos kunnen zien. Volgens mij gaan we dat niet redden in 15 dagen.

Weet iemand of we ook een visum voor meer dan 15 dagen kunnen krijgen? Zoja, hoe gaat dat dan in z'n werk (waar kun je die krijgen, wat kost dat, enz.)?

Een tweede optie is om via Thailand naar Laos te gaan, met een 15-daags visum Noord Laos te bezoeken en dan naar Vietnam en naar Cambodja. Vervolgens via Cambodja opnieuw naar Laos om Zuid Laos te bezoeken. Is dit een realiseerbare mogelijkheid? Hoe is de grensovergang Cambodja - Laos? Waar kunnen we ons visum voor deze grensovergang het beste kopen? Of kunnen we een multiple entry visum krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties.

• wouter

he sushi,

ik zelf ga ook naar laos en ben er ook nog niet eerder geweest. maar hieronder heb je wat info die ik zelf heb opgezocht op het internet en in de lonely planet.

je kan zeker in thailand ook ‘n 30-dagen visum krijgen. je kunt dat bij allerlei reisbureaus in bangkok doen. sowieso bij de Lao embassy in bangkok. ook kan je 30 dagen visums krijgen in chaing mai, nong khai en nog wat steden in t noorden. een 30 dagen visum kost rond de 50 a 60 euro. ligt een beetje aan t bureau en aan de snelheid. meestal duurt het rond de 2 a 3 dagen (je hebt dan wel een snel-bureau en dus iets duurder, anders duurt het rond de 5 werkdagen) je kunt bij de vriendschapsbrug bij nong khai ook een visum krijgen alleen is die volgens mij maar 15 dagen geldig. oja vergeet niet genoeg pasfoto’s mee te nemen.

hopelijk heb ik je genoeg geinformeerd, en misschien kan iemand die dit leest en er al geweest is nog meer aanvullen of verbeteren.

groeten wouter

• Arjan

Wij hebben in Chiang Mai een visum geregeld bij een reisbureautje. Het was een 15 dagenvisum, en ik kan me niet herinneren dat er een andere mogelijkheid was. Het visum is afgestempeld in Bangkok en dat verklaart ook de 3 werkdagen dat we erop moesten wachten. Volgens mij kostte het visum ons 900 baht.

Een visum on arrival is alleen verkrijgbaar bij de Friendshipbridge (Vientine) en als je via een vliegveld binnenkomt.

• zit helaas in Nederland

Ja wel hoor, je kunt kiezen voor een visum dat langer dan 15 dagen geldig is, no problem!

• zit helaas in Nederland

PS. Je kunt trouwens ook een visum voor 15 dagen nemen en blijf je langer dan betaal je bij de grens (wanneer je het land dus weer verlaat) per dag dat je langer gebleven bent een bepaald bedrag. Weet ff niet meer hoeveel dat was maar in ieder geval niets schrikbarends.

• Arjan

Laat dit dan een tip zijn: als je een visum regels, waar dan ook, let erop dat dit een maandvisum is (als je dat wilt).

• Pieter

Of je visum ter plaatse verlengen natuurlijk, staat wel ergens in de reisbijbel hoe dat moet.

• Inge

30 dagen visum kun je inderdaad in de grote steden van Thailand verkrijgen, Daarnaast kun je je visum verlengen in Vientienne, kost 1 $ per dag (let wel op, de informatie in de Lonely Planet is op dit punt fout, het adress klopt niet, je moet vragen waar het immigratie kantoor is)