Laos NIET veilig!

• Marty

Niet bang laten maken, wel bewust zijn van (mogelijke) gevaren…

Voor wat betreft de ‘dubieuze’ aanslag op de morning market:

“Diverse bomexplosies hebben zich in 2003 voorgedaan, onder andere in Vientiane bij de Talad Xao (ochtendmarkt) Bus Terminal, waarbij meer dan 20 personen gewond zijn geraakt, en bij het Patouxay monument.”

(bron: http://www.minbuza.nl => reisadvies Los)

• zit helaas in Nederland

Hoi, wat Lennart schreef heb ik ook gehoord. Was nl precies die periode in Laos en gelukkig niet betrokken bij die schietpartij maar het was toen wel net gebeurd. In Nederland niet in het nieuws geweest (volgens het thuisfront) maar in Scnadinavie waar mijn reisgenote vandaan komt wel degelijk en zal het dus ongetwijfeld waar zijn. Wat krijg je dan? Grote onrust onder de reizigers, de een verteld dit, de ander dat, beetje zoals hier dus ook gebeurd en ook wel logisch hoor. Ik heb in heel Laos geen enkel persoon met geweer gezien en ik geloof dat ik blind moet zijn geweest want om mij heen hoorde ik van iedereen wel dat hij of zij in de straat of in de bus of waar dan ook mannen met geweren hadden gezien! Ik heb mij geen enkel moment onveilig gevoeld in Laos en je kunt niet zeggen of dat nou terecht of onterecht was. Wij hebben zowel met zgn VIP-bussen gereisd als met de lokale bus en ook in de lokale bussen geen mannen met geweren gezien! Misschien geluk gehad want ik kan me voorstellen dat je toch schrikt als je dat ziet! Veilig / onveilig? Een hele hoop is ongetwijfeld 100% waar maar nogmaals, ik heb me er niet onveilig of bedreigd gevoeld en met mij honderden anderen want helaas… ook in Laos heeeeeeel veel backpackers! Maar super tof en mooi en land dus zeker een aanrader!!!!!

• Mees en Bianca

Vrienden van ons zijn vorig jaar januari (2003) met de eerste bus 's ochtends van Luang Prabang naar Vang Vieng gereisd. De tweede bus die ochtend is beschoten vlak voor Vang Vieng. Er waren enkelen doden en veel (zwaar) gewonden, waaronder ook toeristen. Alle telefoonverkeer (en dus ook internet) werden daarna gelijk dagenlang onmogelijk zodat deze berichten niet naar buiten zouden komen. Wij hebben over dit “voorval” ook niets gehoord in het nieuws. We kunnen niet oordelen of Laos gevaarlijk is, maar dit is niet een op zichzelfstaand voorval.

• Louise

Haha.

Laos is net zo veilig als elk ander land (oke Irak even buiten beschouwing gehouden) en zeker veiliger dan de westerse landen waarin wij zo blij rondlopen.

Heel grappig dat de enige verhalen die nog altijd rondzoemen die van die overvallen bus en de ontplofte handgranaat in Vientiane zijn… Die hoorde ik afg. februari ook nog. 2 Nederlandse jonge jongens in de bus naar Vientiane waren ook helemaal in paniek en kwamen ons waarschuwen niet naar Vientiane te gaan omdat er zojuist een granaat was ontploft in een restaurant….. Ze hadden het uiteraard “van horen zeggen”. En wij maar zoeken en zoeken de hele tijd naar die ingeslagen krater ergens in Vientiane, camera in de aanslag… Bullshit!! Dit soort verhalen lijkt sterk op die van Amerikaanse toeristen die naar de Wallen gaan met hun camera om hun nek om de hoeren te fotograferen en dan thuis scary stories vertellen dat Amsterdam zo'n gevaarlijk stad is met al die junkies…..

Ja, mensen worden overvallen in Laos. Ja, mensen worden overvallen in Volendam, ja, mensen worden overvallen in New York. Weet je, gewoon lekker thuis blijven als je het perspectief niet kunt zien…. ps. mijn fiets is dit weekend alweer gestolen hier in Amsterdam !!! gevaarlijke rotstad ;)