Wie wil er meedenken, Noord-Laos.

  • Loes

    Over twee weken vertrekken mijn vriend en ik voor 3,5 week naar Azie. We vliegen op Bangkok, maar onze hoofdbestemming zal Noord-Laos worden. Nu twijfelen we of we vanaf Bangkok de nachttrein naar Vientiane zullen pakken of dat we vanaf Bangkok naar Chiang Rai vliegen en vanaf daar Laos in gaan.

    We willen in ieder geval een meerdaagse trekking gaan doen, naar Luang Prabang, ergens lekker fietsen, dorpjes bekijken, met de boot over de Mekong, evt Vang Vieng.

    Voor een trekking raden mensen aan helemaal naar het noorden te gaan, maar op dat stuk zijn de wegen slecht. Zijn er mensen die ervaringen hebben met trekkings in de buurt van Luang Prabang bijvoorbeeld.

    We hebben natuurlijk de lonely planet maar vinden het vooral leuk om net even die plaatsjes, hostels, restaurants te bezoeken die bijzonder zijn, nog niet ontdekt.

    Tips zijn van harte welkom, alvast hartelijk dank voor het antwoorden, dat vergroot de voorpret!

  • Chang Noi

    3,5 week Laos? Nog nooit in Laos geweest?

    Ik zou de nachtrein naar Nong Khai (Thailand) / Vientiane (Laos) nemen. Let op, deze trein gaat niet echt naar Vientiane, maar stop tussen de grens-overgang en Vientiane.

    Verblijf een paar dagen in Vientiane, leuke stad met goede restaurants. Er zijn in die omgeving leuke dingen te doen. Ten noorden van Vientiane is een groot meer, waar je een leuk boottochtje kunt maken.

    Vang Vieng is een beetje toeristisch maar als je net buiten het “centrum” verblijft merk je daar niks van. En het is en blijft een prachtige omgeving.

    Luang Prabang is een heerlijk stadje, veel toerisme maar op een gezellige manier. Je zou vanaf LP enige dag tochten in de omgeving kunnen maken.

    Voor echte trekkingen moet je inderdaad naar het noorden gaan, het grens gebied met China en Burma. Een werkelijk prachtig gebied.

    Kijk eens op http://www.laos-adventures.com/travels/?category=D56BE551-B2CE-44C0-8076-404FF4BD25F8

    terug zou je inderdaad met de boot over de Mekong naar noord Thailand kunnen gaan (Chiang Rai). Van daaruit kun je naar BKK vliegen of per bus naar Chiang Mai (om dan were de nachttrein terug naar BKK te nemen).

    Chang Noi

  • Loes

    Hallo Chang Noi,

    Dank voor je reactie. Het plan is nu om na aankomst 2 dagen in Bangkok te verblijven en dan een vlucht te nemen naar Udon Thani en van daar met de bus/trein verder te gaan richting Vientiane, Vang Vieng, Luang Prabang, dan wellicht naar Luang Namtha of per boot richting de grens met Laos te gaan en dan in de buurt van Chiang Mai nog een trekking te doen. Dat ligt er een beetje aan hoe onze reis verloopt, want we hebben natuurlijk wel vakantie en willen vooral ook kunnen genieten!

    Kun je de boottocht over de Mekong aanraden? 2 dagen op een boot lijkt ons namelijk best lang.

    Nogmaals bedankt voor je reactie,

    Vriendelijke groet, Loes.

  • Chang Noi

    Ik kan je de boottrip per speedboot over de Mekhong afraden, en wat betreft de langzame boot is het afhankelijk van de water hoogte of die wel of niet gaan. Ik vindt boot reizen heerlijk dus mij lijkt die 2 dagen niet lang. Vakantie is ook onthaasten, vergeet planning, vergeet je telefoon/Ipad/laptop.

    Locale trein vanaf Udon Thani naar Nong Khai is wel een belevenis, maar gaat wel langzaam hoor. Vanaf Udon Thani naar de grens is maar 60km ofzo.

    Er gaan vanaf Udon Thani speciale bussen naar Laos, maar dan moet je wel al een Visum voor Laos hebben.

    Omgeving van Luang Namtha is prachtig!

    Maar waarom niet lekker met de nachttrein = gratis want je bespaart je een hotel overnachting.

    Chang Noi

  • Harm

    Hoi Loes,

    je zou ook nog met bangkok airways van BKK naar Luang prabang kunnen vliegen en daar trekkings doen, plain of jairs, vang vieng, vientiane, knonglor cave, 4000 islands.

    Succes met het plannen van je trip.

    Groetjes,

    Harm

    www.enjoy-laos.com