vanuit welke plek in het noorden een mini trekking doen?

  • marjo78

    Hallo,

    Via chiang kong steek ik over naar laos. Ik heb maar 12 dagen dus mijn plan was om van uit daar via Luang prabang, vang vieng en vientiane terug te reizen naar Bangkok. Ik ga in januari.

    Nu wil ik graag een 2 daagse trekking maken met een overnachting in een klein dorpje. Een beetje heuvelachtig landschap, mooie natuur, akkers en dorpjes. bv de omgeving Muang Ngoi Neau of zoiets lijkt me mooi. Daarnaast heb ik gelezen dat het noorden van laos (luang prabang en daarboven) hiervoor heel geschikt zijn of het midden of zuiden. Aangezien ik daar niet kom heb ik volgens mij 2 opties;

    1) of gelijk bij chiang kong/huay xai omhoog richting nam ha en daar ergens een trekking doen en dan weer terug (wil graag van over mekong varen).

    2) bij lung prabang omhoog en vanuit daar ergens een trekking doen.

    Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is het mooi, goed te doen om op het startpunt te komen etc?

    En heeft iemand ervaring met phu khao khuay np?

    Alvast dank!

  • Hans

    Twee jaar terug was ik in Laos en heb dat wat jij beschrijft gedaan.

    Korte trekking vanuit Muang Ngoi Neau. eerst van Luang prabang naar het noorden naar nong khiaw.

    En vandaar een uur met de boot stroom opwaards naar Muang Ngoi Neau. Vandaar zijn diverse korte en langere trekkings mogelijk.Is is ter plekke heel gemakkelijk te regelen.

    Veel plezier Laos is super!!

  • silfar

    dag hans

    wij gaan komende zomer ook naar laos en willen ook een trekking doen bij muang ngoi neau.

    we reizen met onze vier kinderen, leeftijd 4, 6, 10 en 12 jaar

    denk jij dat zo n trekking ook geschikt is voor kinderen om te doen?

    kun je aankomen in muang ngoi neau en dan meteen dezelfde dag op een trekking gaan?

    heb jij eentje met overnachting gedaan?

    kun je ook een guesthouse aanbevelen in muang ngoi neau, we willen ook 2 nachten slapen in de riverside guesthouse, nongkiaw, wel een beetje aan de prijs, maar schijnt heel mooi te liggen.verder liggen pakbeng, luang prabang en luang namtha in de planning (en thailand)

    groetjes susan

  • Hans

    Beste Susan

    Als ik je plannen lees raak ik behoorlijk enthousiast omdat mijn vrouw en ik ook diverse reizen hebben gemaakt met kinderen.Daarom weet ik hoe waanzinnig leuk dat is!!!

    Je hebt kinderen die een geweldige leeftijd hebben om dit te doen.

    Bovendien ben ik in Laos geweest op de plek die je beschrijft en weet daarom dat dit echt helemaal super is voor de kinderen.

    Het is avontuurlijk en toch absoluut veilig en heel goed te doen voor kinderen van die leeftijd.

    Mijn vriend heeft onderstaande ook gedaan met zijn twee kinderen en dat ging ongeveer alsvolgd:

    Van Luang prabang ga je naar Nong kiaw waar het heerlijk vertoeven is.Het is een heel rustig dorpje met een hele mooie omgeving en diverse plekken om lekker te eten en te slapen.

    Daar kun je een boot huren die een uur stroomopwaarts gaat naar Muang ngoi. Daar aangekomen zou je er voor kunnen kiezen om daar te blijven,een of meerdere nachten.

    Er is goede accommodatie. Dan ga je vandaar lopen naar een dorpje waar ik zo snel de naam niet van weet ,maar als je geïnteresseerd bent zoek ik het voor je op.

    Dat dorpje bereik je via rijstvelden en komt langs grotten waar kraakhelder water door stroomt. Een zeer mooie omgeving.De afstand is gemakkelijk te doen .Ook voor een kind van 4 jaar.

    Ze zullen het ervaren als een groot avontuur. Eenmaal aangekomen in het dorpje, kun je als je wilt, accommodatie vinden in de vorm van paalwoningen. (redelijk basic)

    Het dorpje zelf is erg authentiek en nog niet erg toeristisch…

    Zou je daar niet willen overnachten dan kun je (mits je niet te laat bent vertrokken ) nog terug lopen naar Muang ngoi.. Indien je vandaar nog verder wilt zijn daar nog diverse opties voor maar het voert te ver om dat hier allemaal te beschrijven..

    Als ik nog iets kan betekenen dan laat maar horen. Susan in ieder geval veel plezier met je kinderen in Laos, het is een super land..

    Groet Hans

  • silfar

    Dag Hans

    bedankt voor je enthousiaste reactie

    we hebben er zelf ook ontzettend veel zin in, laos ziet er prachtig uit en iedereen die er geweest is enthousiast

    afgelopen zomer hebben we onze eerste verre reis met de kinderen gemaakt en dat is super verlopen

    we hadden 6 weken de tijd en hebben maleisie, bali en een deeltje thailand bekeken

    een zelf geregelde prive rondreis, maar wel van tevoren alles vast gelegd, wij zijn ook wel met veel om zomaar ergens aan te komen en het leek ons prettig, is ook heel goed bevallen

    nu hebben we weer bijna 6 weken de tijd, waarvan we twee weken naar laos gaan

    we gaan vanuit de grens bij chiangrai met de www.nagiofmekong.com boot (is wat luxer en kleiner) via pakbeng naar luang prabang

    we blijven 5 nachten in thongbay guesthouse, dan drie nachten naar nongkiau en muang ngoi en vervolgens naar luang namtha en dan naar chiangrai

    ik ben zeker wel geinteresseerd in de naam van het dorp wat je noemt en ook wel in tips voor accomodatie in nongkiau en muang ngoi of andere tips

    is je vriend met kinderen met de local boot gevaren naar muang ngoi of met een prive boot?

    groeten susan

  • Hans

    Beste Susan: eerst even de antwoorden op je vragen:

    1 De naam van het kleine dorpje is:Huay bo.

    2 In nongkiaw heb ik geslapen,net over de brug rechts, bij bamboo paradise guesthouse.Het was oké maar niet overdreven goed.

    Ps :de kinderen kunnen onder de brug mooi spelen op een mooi “strand”,langs de rivier.

    3 In muang ngoi hebben we niet geslapen maar ik heb wel gezien dat er hele mooie hutten gebouwd werden.

    Daar ben ik even binnen geweest. Deze nieuwe hutten liggen rechts van de aanlegsteiger.

    Je schrijft dat je in Luang prabang naar thongbay guesthouse gaat.Het toeval wil dat ik daar mijn motor tocht door laos,samen met mijn vriend ben begonnen.

    thongbay guesthouse is een hele fijne plek om te vertoeven.Wij hadden daar een hut met uitzicht over de rivier. Het enige nadeel is dat je een eindje van het centrum van Luang prabang zit.Het guesthouse ligt een beetje achteraf.

    Je loopt s'avonds niet snel even het dorp in.Maar met een tuc tuc is dit natuurlijk opgelost.

    Nog een tip: in Luang prabang zit een vrouw uit Australie die een restaurant heeft..Wat mij betreft is dit de meest geweldige stek in Luang prabang qua sfeer en food.Ook heeft ze prachtige accomodatie. Ik weet de naam niet meer maar je kan haar niet missen. Er gaat op 1 plek in Luang prabang een hangbrug over de rivier die naar haar restaurant gaat.Die hangbrug is s'avond verlicht met sfeer lichtjes.Die kinderen van jou die boffen maar dat ze zoveel reizen hebben mogen maken met jullie.

    Mijn vrouw en ik hebben ook diverse trips gemaakt met de kids, waaronder een paar keer naar India.Dit land is ook zeer aan te bevelen.

    Ik heb even naar die site gekeken die je noemt van die boot over de mekong..Dat is wel lekker luxe zeg, dat wordt genieten denk ik.

    Nou Susan, ik hoop dat je hier wat aan hebt, en als ik nog wat voor jullie kan betekenen dan laat je het maar weten.

    Groet Hans

  • silfar

    Beste Hans

    Bedankt voor je antwoorden, ik heb er zeker wat aan

    wat leuk dat je ook in het Thongbay guesthouse bent geweest en het een mooie plek vindt.

    Wij hebben hier vooral voor gekozen omdat ze een hele grote familiekamer hebben waar we met ons allen in passen en dat vinden de kinderen best fijn

    Ook dat er een tuin bij is vind ik een plus punt, dan hebben ze wat bewegingsvrijheid, ze krijgen ook goeie recensies op tripadvisor

    Ik weet dat het een stukje uit het dorp ligt, maar inderdaad kunnen we met een tuktuk en we willen daar graag fietsen huren, die hebben ze ook en ik dacht als we nu zelf losse fietslampjes meenemen, dan kunnen we ook s avonds fietsen, de meiden achterop

    Is dat stukje goed te fietsen denk je?

    heet het leuke restaurant misschien ‘arthouse’ ? zou je haar accomodatie aanraden boven Thongbay?

    Het uitstapje naar Huay Bo klinkt goed, denk wel dat we dat gaan doen

    Kun je aangeven hoelang het ongeveer lopen is?

    Het plan is om s ochtends de boot uit nongkiaw te nemen, een slaapplek in muang ngoi te zoeken en dan die dag naar Huay bo te lopen en terug en dan in muang ngoi te slapen

    Ben jij daar ook ratten tegen gekomen in je kamer? daar lees ik her en der over (word ik iets minder blij van)

    Spelen op ‘strand’ onder brug klinkt goed

    Onze kinderen vonden de reis super en hebben heel veel zin om weer te gaan, ze beseffen wel dat ze bevoorrecht zijn dat ze kunnen/mogen reizen

    India trekt mij ook wel, en Nepal ook. Er valt nog genoeg te ontdekken!

    groetjes susan

  • Hans

    Hallo Susan

    Die dingen die je beschrijft over Thongbay guesthouse kloppen aardig.Je hebt je huiswerk goed gedaan.Er is inderdaad een mooie tuin in een afgesloten ruimte,en je kan er ook eten en er is een ruimte om lekker een boek te lezen of iets dergelijks.Met een fiets is het goed te doen om naar het dorp te rijden.Het zal hoog uit 2km zijn. Het laatste stukje naar het guesthouse is onverhard en niet verlicht. (tenminste dat was 2 jaar geleden zo)

    Wat betreft de mini trekking naar Huay Bo is ongeveer 3,5 km schat ik zo in. Die planning die je beschrijft is heel goed te doen Dus heen en weer van muang ngoi naar Huay Bo is heel goed te doen op 1 dag. In Huay Bo kun je ook nog wel iets eten als je dat zou willen en ook iets drinken. Onderweg kom je echt een mooie grot tegen waar je een heel stuk in kan lopen.Dus het is handig om een paar zaklampen mee voor de kinderen.

    Je vraagt of ik wel eens ratten heb gezien.Ratten zitten er er ongetwijfeld her en der,maar het is geen groot probleem, maar op de locaties waar jullie verblijven is de kans nihil.Dit in tegenstelling tot India daar is het een ander verhaal wat betreft ratten.

    Het restaurantje met de naam “arthouse” heb ik even opgezocht en er een foto van gevonden maar dit is niet wat ik bedoel.Je vraagt of ik die locatie zou verkiezen boven Thong bay guesthouse.Definitief ja!!

    Mijn vriend is ook in Thongbay guesthouse geweest zoals ik je verteld heb,maar hij is naar dat andere gegaan toen hij er met zijn vrouw en kinderen naar luang prabang is geweest..

    Als je echt geïnteresseerd bent kan ik wel aan mijn vriend vragen hoe het heet..

    Nou Susan ik hoop dat je hier weer even mee verder kan.ik krijg zelf ook weer zin om op reis te gaan als ik er zo over zit te schrijven.Gelukkig ga ik met mijn vrouw in februari ook weer een paar weken naar Laos..

    Groeten Hans

  • silfar

    Dag hans

    Bedankt weer voor je antwoorden. Wat lekker dat jullie al in februari

    weer naar Laos gaan, wij moeten nog wat langer wachten…

    Ik bereid me inderdaag graag gedegen voor en leg daarna de voor ons

    ideale reis vast, zodat we op reis alleen nog maar hoeven te genieten.

    Dat heb ik vorig jaar ook zo gedaan en dat is ons erg goed bevallen.

    En als het nodig is, is een aanpassing zo gemaakt.

    we gaan de dagtocht vanuit muang ngoi doen, wandelen naar het dorpje,

    lijkt me erg leuk. Ik ben zelf niet de grootste grotten fan, maar een

    stukje een grot in vind ik wel oke, goede tip van de zaklamp. Komen we

    ook nog een zwemplek tegen? (zwemspullen mee) Voor muang ngoi denk ik

    dat we op de bonnefooi gaan, we willen hier maar 1 nacht blijven en er

    schijnen genoeg guesthouses te zijn.

    ik ben zeker wel geinteresseerd in de enorme aanrader in Luang

    Prabang, dus als je je vriend wil vragen, graag! We willen hier 5

    nachten blijven, dus dan is de plek wel belangrijk. Wat maakt dat deze

    plek zoveel leuker/mooier/fijner is dan thongbay guesthouse?

    Ben jij ook in Luang Namtha geweest?

    groeten van Susan

  • Hans

    Beste Susan

    lopende naar het dorpje kom je géén plek tegen om te zwemmen,behalve in de grot dan.Je loopt niet pal langs de rivier maar een stukje landinwaarts.

    Je schrijft Wat maakt dat deze plek zoveel leuker/mooier/fijner is dan thongbay guesthouse? Begrijp me niet verkeerd thongbay guesthouse is een hele mooie plek.

    Maar 's avonds vond ik het er een beetje saai.Behalve dat het een goede accommodatie is, kun je er niet zo veel doen.Op die andere locatie hang een super gezellige sfeer.

    De kwaliteit van het eten is super.Je loopt zo na een gezellige avond in Luang prabang de hangbrug over naar de andere kant van de rivier en je bent weer uit de drukte bij je huisje. De andere kant van de rivier heeft namelijk nog nauwelijks bebouwing.

    Ik zal mijn vriend eens vragen hoe dat ding heet, dan kun je er wat informatie over zoeken..Ik laat het je wel weten. En anders heb ik na februari gedetailleerde en actuele info voor je, als ik er geweest ben

    Ja Ik ben ook in Luang Namtha geweest maar kan je er niet zo veel over vertellen omdat ik daar alleen heb overnacht.

    MvG Hans