Inentingen en malaria-advies lange reis, wat doe jij?

  • ivonne

    Hallo allemaal,

    Wij gaan voor in totaal vier maanden op pad. Te beginnen in Vietnam, en dan via Cambodja en Laos naar (Zuid) Thailand.

    Gaan op de bonnefooi, maar (als het lukt) niet te basic, beetje middenklasse.

    We zijn wat huiverig om voor langere tijd Malerone te slikken. Kennen het alleen van een paar weken gebruik, zonder klachten.

    Wie heeft er langere tijd (Minstens 2 maanden) Malerone geslikt? Ervaring?

    Wie heeft er lang gereisd in deze gebieden en besloten van de malariatabletten af te zien?

    De GGD heeft mij geadviseerd Hep. B. te laten spuiten. Hoewel ik niet tegen inentingen ben weet ik niet of ik dit wil.

    Wat zou jij doen/heb je gedaan?

    Dank je wel,

    Ivonne

  • Kees

    Hoi

    Een paar jaar geleden is er in Thailand een NL verpleegster overleden aan hep b. Toen heb ik besloten om me te laten inenten. Zoals je misschien weet is de hep b injectie in de ons omringende landen heel gewoon.

    Malerone slik ik als ik in het noorden of zuiden van Laos ben. Ook in het noorden en noord-oosten van Cambodja loop je risico. De meesten slikken de tabletten echter niet met als gevolg dat er weleens iemand malaria krijgt en daar moet ik niet aan denken! De kans op het krijgen van malaria valt dus geweldig mee, maar ik slik dan liever maar de Malerone, ik heb er geen bijwerkinegn van.

  • ina

    Zonder problemen en op advies 2 maanden malarone geslikt

  • Johan

    Een aantal lange reizen in Zuid-Oost Azie (met name Laos) achter de boeg, en daarvoor nooit chemische dingen zoals Malarone geslikt waar het prikbord hier vol mee staat. Eigenlijk omdat het het risico om ziek te worden maar heel weinig beperkt, terwijl je er wel mogelijk bijwerkingen van krijgt en daarbij ook nog veel voor betaald. Daarnaast wil ik voor een periode van enkele maanden liever niet ‘onder de drugs’ zitten. Ook al slik je tegen malaria, dan nog kun je tal van andere tropische infecties door insectenbeten oplopen waarvan de verschijnselen aardig heftig kunnen zijn. Dengue bijvoorbeeld. Beter dus om aan algemene preventie te doen.

    - Zeker op het platteland je huid bedekken met voldoende kleren.

    - Op het platteland / in de natuur is het verstandiger om schoenen te dragen dan slippers.

    - Witte kleren dragen.

    - Op je kleren (niet op je huid!) Deet aanbrengen.

    - Gebruik van parfum vermijden.

    - Altijd onder een klamboe / muskietennet slapen.

    - Een ventilator / fan op je lichaam gericht zal geen muggen in de buurt doen komen.

    - Ervoor zorgen dat er geen stilstaand water (regentonnen, plassen e.d.) om je huis is zodat muggen zich niet voort kunnen planten. Laotianen zijn zich hiervan niet zo bewust!

    - In de (slaap)kamer, dertig minuten voordat je er verblijft, met deuren en ramen dicht van die wierookpiramides of spiraalvormige dingen branden. Na een half uurtje ramen even weer openzetten, geen mug die wil blijven of binnenkomen. Is beter voor de omgeving dan die giftige sprays waar je behalve de mug jezelf ook nog eens schade toebrengt.

    - Losstaand van malaria: je voeten goed verzorgen, wondjes direct behandelen.