Laos NIET veilig!

  • Arjan

    In tegenstelling tot wat je hoort van de Lao - voor zover je informatie kunt krijgen - is de situatie in sommige gebieden van Laos nog steeds onveilig. De ambassades en officiele instanties raden het reizen over de weg van Vientiane naar Luang Prabang af, in het licht van de overvallen begin 2003.

    Wij zijn onlangs met de bus naar Luang Prabang gereisd omdat de meeste mensen die je spreekt doen geloven dat het inmiddels veilig is. Het land en de mensen doen ook zo vertrouwd aan.

    Maar schijn kan bedriegen: uit betrouwbare bron vernamen wij dat 2 weken geleden drie dagen achter elkaar bussen zijn beschoten op het traject Vang Vieng - Luang Prabang. Het is onbekend op welke plek precies en of er gewonden zijn gevallen. Tevens is er onlangs een aanslag met een handgranaat gepleegd in een toeristisch restaurant in Vientiane (bij de morning market). Hierbij kwamen 5 toeristen om het leven. Dat was September jongstleden.

    Vrijwel niemand kent deze informatie - ook de internationale pers niet - omdat de Lao regering de berichtgeving controleert en de Lao mensen zelf zich niet veel zorgen maken.

    De bovenstaande informatie is overigens niet officieel bevestigd, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

  • Petra

    Wie is die zogenaamde ‘betrouwbare bron’ van jullie dan wel niet?

    Allemaal bangmakerij van jullie!

  • Petra

    Allemaal zooooo vaag je verhaal!

  • Arjan

    Degene die ons informatie gaf was een lokale NGO-medewerker die reeds maanden in Luang Prabang woont.

    Ik heb aangegeven wat we wel en niet hebben gehoord. Bovendien geef ik ook aan dat het niet is bevestigd. Doe er dus mee hoe het jou goed lijkt.

    Een ding staat namelijk vast: het is erg moeilijk om accurate info in Laos te krijgen. Dus wees blij met de info die je krijgt, of geef je eigen info op dit prikbord…

  • Petra

    Re: Laos en Cambodja –> safe?

    Auteur: Kerstje (—.consumentenbond.demon.nl)

    Datum: 11-12-2003 16:36

    Ik heb in alletwee de landen gereisd, en tenzij je heel rare dingen doet is het reizen daar absoluut safe. De mensen in Laos zijn superrelaxt en vriendelijk. Het ergste wat kan gebeuren is dat ze je ergens teveel voor laten betalen, maar we hebben het dan over dubbeltjes - voor hen een kapitaal, voor ons peanuts.

    Ik vond Laos echt een schitterend land en heb er met bijzonder veel plezier rondgereisd. Net als in Cambodja, overigens, maar in Cambodja is gewoon meet verwoesting te zien van de oorlog, terwijl dat in Laos vooral in de berggebieden heeft gespeeld.

    Alleen is reizen in Laos nogal oncomfortabel en langzaam. Er is alleen een redelijk goede weg van Vientiane naar Luang Prabang, voor de rest gaat alles per (primitieve) boot. De lange-afstandsbussen zijn zeer oud, klein en versleten, en worden letterlijk tot de nok toe volgepropt met passagiers. Zorg er dus voor dat je op tijd bij de bus bent, want als je geen zitplaats meer hebt, zul je op een plastic krukje moeten zitten in het gangpad of moeten staan - vijf tot tien uur lang.

    Als je naar Laos gaat, ga dan absoluut naar Vang Vieng. Een gehucht op de route van Vientiane naar Luang Prabang, in een werkelijk adembenemende bergachtige omgeving. Ik ben er destijds nog een paar dagen langer gebleven, zo gaaf vond ik het daar. Je kunt er van alles doen: bergen beklimmen, mountainbikes huren, kajakken, in een binnenband van een tractor de rivier afdrijven, grotten bezoeken… Heerlijk!

    Dus sla Laos niet over, als het even kan, en Cambodja ook niet!

  • Pieter

    Laos is inderdaad prachtig, is iedereen die het er mee eens is over eens. Dat het onveilig is is blijkbaar discutabel, maar feit is dat er wel degelijk een risico is.

    Mensen die met de bus van Vang Vieng naar Luang Prabang reizen zouden dat moeten weten (hoewel de meeste toeristen tijdens de reis slapen en veel van het adembenemende uitzicht missen). Daar staan vaak groepjes van 2 of 4 man, Hmong rebellen, met machinegeweren. Dat zijn de mensen die op bussen schieten, tenzij natuurlijk de chauffeur pakjes sigaretten uit het raam werpt, waar ze dan als kleine kinderen op snoepjes op af stormen.

    Het kan dus zijn dat ze schieten op de bus (het kan ook zijn dat die bus ergens een ravijn in rijdt trouwens met die onbezonnen chauffeurs), maar het risico is niet erg groot.

    Daarnaast schijnt de speedboot van Luang Prabang naar Nong Khai of andersom nogal wat gevaar op te leveren. Niet alleen gebeuren er regelmatig ongelukken, wij zijn 2 Israeli's tegengekomen die de dag ervoor waren gechanteerd: onderweg werd gestopt en kregen ze een gun tegen hun hoofd, en moesten ze geld afgeven (in dollars) anders zouden ze daar worden achtergelaten.

    Ik wil geen mensen bang maken, het risico is toch erg klein dat er wat gebeurt, in Nederland kan je ook van alles overkomen. Heb zelf nergens over nagedacht en gewoon genoten, maar bedenk dat je naar een zeer arm en onstabiel land gaat en dat het niet alleen maar fun is, en dat backpackers een zeer rijke mensen zijn in de ogen van de Lao.

  • nakluaboy

    zo veilig als het maar kan niets aan de hand daar…… een of andere bange sukkel is die Arjan :D Ga ook snel weg uit thailand Arjan isse ook gevaarlijk hoor whahahhahaha :D:D

  • Ester

    Nakluaboy; reageer even normaal zeg! Arjan probeert mensen alleen maar voor te lichten.

    Laos is, naar mijn mening, veilig maar dat wil niet zeggen dat er niks gaande is. Ik acht alleen de kans dat je daardoor iets overkomt bijna nihil.

  • Pieter

    Precies

  • Lennart

    Ik ben net terug van een reis door Z.O.-Azië en heb ook door Laos gereisd. Op de weg van Vientiane (de hoofdstad) naar Vang Vieng is begin vorig jaar een aanslag gepleegd op een bus. Dit was echter geen toeristenbus maar een lokale bus. Er wordt dan ook aangeraden om met een toeristen VIP-bus te reizen op dit traject. Dit hebben wij ook gedaan. In de bus gaan dan een bewapende bewaker mee. Onderweg zagen we wel lokalen lopen met wapens maar er was niets aan de hand. Veel mensen willen dit traject niet over land reizen en kiezen voor een vlucht van Vientiane naar Luang Prabang, maar dan mis je dus wel Vang Vieng, wat ontzettend leuk en gezellig is.

    Vlak nadat wij in Laos zijn geweest is er inderdaad een handgranaat in het centrum van Vientiane ontploft. Wat de toedracht etc. er van was weet ik niet.